< Italien

Italien 1985

Det skulle bli en spännande resa för oss alla. Sommaren var dålig och när vi åkte var det kallt och regn.

Ninja hade fått en ny hatt inför resan. Nu har vi parkerat på Landvetters flygplatsparkering

Når vi landade i Rimini slog värmen emot oss och solen var så stark så vi kunde knappt se.

I Riccione bodde vi i en lägenhet med två rum och kök.

Riccione hade en helt fantastisk strand och barnen gillade den. Från hotellet var det bara fem minuters väg till stranden. Första dagen köpte vi rejält med vatten för vi visste att kranvattnet inte går att dricka och vi behöver mycket vatten i värmen. När vi kom till lägenheten upptäckte vi att vi köpt fel, vi hade köpt kolsyrat vatten.

Inga problem, vi hällde upp vatten i en tillbringare och satte i kylskåpet. Men, i kylskåpet hade vi också en
vattenmelon och vattnet tog smak av den. Det var inte så gott med melonsmak på vattnet.

Vid stranden var det en liten restaurang och där åt vi några gånger. Första gången vi passerade, ropade ägaren "Hejsan svejsan" Gissa om vi blev förvånade. Jag beställde en öl och när jag fick den sa ägaren "Vitaminer till pappa" och barnen skrattade hjärtligt.

Vi gjorde en halvdagsutflykt med buss till San Marino.
San Marino är ett mycket litet furstendöme i Italien.

I passkontrollen kund vi få en stämpel i passen för en liten avgift. Väl framme fick vi vandra runt på smågator och fästningsmurar
som hängde på bergsbranterna.

Pontus och Ninja vid en kanon.

Nu är det dags för en glass.