Norgeresan 1 - 6 juli 1984

Torsdag 5 Vaknade kl halv 6, svinkallt, snörde ihop sovsäcken hårdare och sov till halv 7, svinkallt, sov vidare till halv 8. Nu är det varmt, skrev i boken till 8 då Birgit vaknade. Tvättade oss, åt frukost och packade.

Marschfärdiga kl 10.15. Det känns tråkigt att lämna lägerplatsen, här är ju så fint. Nu bar det av uppför igen, men ryggsäcken sitter fint på, det känns som om jag var född med ryggsäck. Vi lämnade packningarna och gick (klättrade) upp på en topp 1155 m.ö.h. En jättefin utsikt. Vi ser Hardangerjökeln åt ena hållet och Hårteigen åt andra. Vi passerar några sjöar, underbart vackra vyer och det bär av uppåt en bit till. Nu bär det av nedåt, nedåt, nedåt, vad jobbigt! Det känns hemskt i benen. Vi missade stigen och kom fel, men fortsatte nedåt ändå. Vi kom fram där vi åt middag i går. La ifrån oss våra packningar bakom några björkar och gick stigen till Valurfossen. Det var långt att gå och blött i markerna. Men det var värt besväret för det var fantastiskt vackert.

Vilken vy! Det var lodrätt rätt ner där vi var och forsen föll rätt ner på andra sidan klyftan. Vi kände oss hungriga men Birgit hade med sin godispåse från igår och den delade vi på. Vi gick tillbaka till packningarna och gjorde middag kl 14. Fiskgryta, smörgås, vatten och mariekex. Myggen är besvärliga här men jag tog av mig skjortan i alla fall. Vi passerade Viveli där vi slängde vårt skräp och gick över broarna. Birgits packning sitter inte bra. min panna bränner som eld.

Nu bär det av uppför, vi tar inte samma väg som vi kom. Vi rastar och äter mariekex. Nu ser vi utöver Eidsfjord och takten ökar, hemlängtan? Vi går förbi kaféet och kommer fram till sprängstenarna. Våra packningar sitter som om dom tillhör kroppen och ger oss en fin balans, så vi kan gå obehindrat över.

Äntligen bilen, i med packningarna, av med kängorna. 1:ans växel ner för krokarna, förbi Eidsfjord och Brimnes. Vägen är omgjord sen vi åkte sist. I Bu fick vi tag i en hytte, bar in grejerna och åt kvällsmat. Smörgås och svartvinbärssoppa med biskvier. Duschade, skönt. Köpte glass och åt upp resten av godiset som vi köpte i Oslo. Tog en promenad efter en gammal körväg och la oss kl 22.30.

Fredag 6 Vaknade kl 7, utsövda. Åt frukost, packade och åkte till Kinsarvik där vi handlade vykort och lite mat. Nu bar det av hemåt. Stannade på vägen och köpte moreller. Fotograferade Låtefoss, åkte sen över fjället den gamla vägen.

Stannade efter Röldal och åt middag, ravioli och bröd Åkte förbi Haukuli den gamla vägen, stannade och såg på sameslöjd. Dom hade satt upp kåtor som man kunde gå in i.

Köpte jordgubbar och mera moreller i Haukuligränd. Rastade före Drammen, smörgås och nektar. Passerade Oslo 20.30, långa köer. I Halden stannade vi och såg på Fästningen och passerade gränsen till Sverige kl 23. Var hemma kl 23.45.