Norge 1973


Torsdag 19 juni. Natten var kall men vi sov ända till tjugo i åtta.
Efter att ha ätit stekt ägg med bacon åkte vi in till British Leylands serviceverkstad och frågade om nya packningar till bromsens huvudcylinder. Dom frågade om vi hade tandemsystem (tvåkrets) och letade sedan på mikrochips och mikrofilm.  Dom kom fram till att det inte fanns några passande packningar i hela Norge men i Sverige fanns det. Dom gjorde en beställning som skulle gå express så kanske kom dom på lördag.


Vi åkte in till centrum och gick till en fästning.
 

Från fästningen hade vi en fin utsikt ...

... över staden och hamnen.

På eftermiddan åkte vi Flöjbanan upp till toppen på ett berg.

På toppen fanns det rester kvar av luftvärnsbunkrar.

Vi hade en strålande utsikt och såg en damm där Bergen fick sitt dricksvatten.
 

Efter att ha gått runt och sett på utsikten och bunkrarna så tog vi Flöjbanan ner igen.
 


Vi gick i smala gränder bland husen från hansatiden. När dagen närmade sig sitt slut åkte vi hem och åt kokt korv med potatismos.

Fredag 20 juli.
Vi åt köttsoppa till frukost och körde sedan in till centrum. Jag växlade mina sista pengar till norska. Vi vandrade runt på stan och såg mycket intressant. På ett fik åt vi korv, rotmos och potatis.
På kvällen åkte vi in till stan för vi var danssugna men hittade inget.
 

 

Lördag 21 juli
Efter frukosten som var blåbärssoppa gick vi och ringde till verkstaden för att höra om packningarna hade kommit.
Det hade dom inte.

Vi plockade isär huvudcylindern i bitar. En fransman kom och hjälpte till och hade många idéer hyr man skulle göra. Vi tvättade cylindern i bensin och la alla delar i motorrummet. Båda packningarna var spruckna så oljan kunde lätt rinna igenom.

På en bensinstation nära campingen fick vi tips om en biltillbehörsaffär så vi åkte dit med buss. Där slog dom i en katalog och kom med olika packningssatser. Vi fann en sats där packningarna överensstämde och köpte den. När vi kom tillbaka till campingen lagade vi korv och mos med jordnötter i.

Vi bytte packningarna med hjälp av fransmannen och en engelsman under tiden som folk på campingen tittade på. När cylindern var monterad på plats körde jag ett varv på parkeringen och prövade bromsarna.
På kvällen åkte vi in till Bergen och gick på pub.
 

Söndag 22/juli
Nu var det dags att börja packa. Jag körde en runda och kollade bromsarna och dom fungerade. Tysken i tältet bredvid frågade hur många PS bilen hade. Jag fattade inte vad han menade men efter att han förklarat att hans bil hade 5 PS fattade jag att han menade hästkrafter.

När vi lämnade campingen och åkt en bil märkte jag att oljetrycket bara var ett kilo. Vi fyllde på olja men trycket gick bara upp i tre kilo mot vanliga 4,5. Oljans mängd var bra enligt oljestickan så vi körde vidare.

Det var skönt att ha bromsar på de smala krokiga vägarna. Pengarna är nästan slut och jag har ingen film i kameran så det blev inga mer foton. Vi tog vägen över Hardangervidda på hemvägen och vid Vöringsfossen stannade vi och såg på vattenfallet.

Vi skramlade ihop pengar till korv som vi kokade och en dricka som vi delade. I Flå tankade vi för våra sista pengar. Vi fortsatte att köra trots mörkret och stannade vid ett tillfälle för att försöka sova i bilen. Ingvar var så trött och kunde inte sova i bilen. Han ville nästan sova var som helst, verandor som vi körde förbi, rastplatsbord m.m.

Tre mil före Hönefoss stannade vi och satte upp tältet och la oss för att sova. Då var klockan halv två på natten.

 
Måndag 23 juli
Vi sov till kvart över nio och fortsatte till Hönefoss där Ingvar växlade sina sista pengar till norska. Strax före tolv stannade vi och stekte ägg som vi la på smörgås, Ingvar drack vörtöl och jag dricka. Vi passerade Oslo, Halden och Kornsjö och i Bäckefors tankade jag för två femmor som jag hittade i en av mina fickor. Klockan fem på eftermiddagen var vi hemma.