Visingsö och Gränna 2011

En fin utsikt över ön. Nu skall vi ner och det var heller inte enkelt då vi fick kliva nedåt på det höga stegen.

Trappan var lika trång ner som upp.

Klockan i tornet. Den används inte längre och kläppen saknas.

Vi fortsatte norrut till öns norra ände. Det var ett väldigt platt landskap och även här fanns en fyr.

Tillbaka i Kumlaby besökte vi en affär med mycket nostalgi. Förutom alla burkar som inte var till salu fanns det gamla tablettaskar i nytillverkning och man kunde köpa plåtleksaker som var av gammaldags tillverkning, förmodligen från Kina.

Tillbaka vid färjeläget bestämde vi oss för att äta något gott. Vi valde att gå in på "Visingsö Värdshus" där det serveras husmanskost enligt en broschyr. Ja, husmanskost .... Man kunde välja mellan hamburgare med pommes frites, panerad rödspätta med klyftpotatis och schnitzel med pommes frites. Vi valde det sista även om vi inte vill kalla det husmanskost.

Portionerna var stora men det var också allt. Schnitzeln smakade bränt stekbord och jag gissar att hade vi valt något annat så hade det smakat likadant. Man får bättre mat på ett vanligt gatukök.

Efter maten gick vi runt Visingsborgs slott och tog därefter färjan tillbaka till Gränna.

En mötande färja på Vättern.

I Gränna finns det många polkagristillverkare och det var intressant att se när grisarna tillverkades. Vi var på två olika ställen men förfarandet var lika. Det blev några polkagrisar med hem och vi styrde nu kosan mot Jönköping.
I Jönköping tog vi in på John Bauer Hotel som var mycket elegant. Bilen parkerade vi i hotellets garage.
Det var marknad på stan så vi gick runt och såg på allt ståhej.
På kvällen gick vi ner i hotellets restaurang och åt.
Vi var inte så hungriga så vi beställde var sin smårätt. Birgit tog skinka med melonsallad och jag tog kycklingspett.
Det var mycket, mycket godare än den urusla maten på Visingsö.

På söndag morgon var det dags att åka hem och resan gick utan bekymmer men det regnade en hel del.