Resan till
World Scout Jamboree i Japan

Hanna utanför sitt tält.

Söndag 26/7

Josefin och jag vaknade med soluppgången och packade ner tält och övrig utrustning.

När vi gav oss av sov fortfarande
de andra i patrullen.

Klockan åtta var vi vid busshållplatsen och då var det redan flera före oss där. 20 över åtta kom bussen, en liten, liten buss. Vi förstod att alla inte skulle kunna komma med så vi var på alerten.

Vi packade in oss så att alla säten var fulla och stuvade in ryggsäckar i alla utrymmen. Bussen blev gott och väl full men alla kom inte med. Vid en hållplats stod tre damer och väntade. Stackare tänkte vi, men chauffören stannade och döm om vår förvåning, damerna lyckades komma in och nu var bussen verkligen full.

Nu är tältet hoppackat och vi är klara att ge oss iväg.

v
Det var många som ville med bussen.

Bussen var liten och det var trångt.

Damerna var så korta så de kunde stå i det lilla utrymme som var kvar. Ingen reste sig för damerna för det var omöjligt för oss att kunna stå i bussen för då hade vi fått stå dubbelvikta. Det fanns heller ingen möjlighet att flytta oss då vi var inkilade mellan alla packning.

Vi kom till ytterligare en hållplats där en dam väntade. Bussen stannade och till vår förvåning så lyckades hon att komma med. En hållplats till och en dam till lyckades komma med. Nu var bussen verkligen full. På bussterminalen lyckades Josefin få tag på ett förvaringsskåp där hon låste in våra ryggsäckar.

Vi tog en rask promenad genom byn med sikte på linbanan till öns högsta topp. Det var än så länge lite folk ute så vi hade inga problem att gå fort.

Vi passerade genom en park men bestämde oss för att fota där på tillbakavägen om tid gavs till det.

Uppe vid linbanestationen var det tomt så vi kunde hoppa in i första vagn som kom. På väg upp fick vi en fantastisk utsikt över ön. Detta, sa Josefin, är hittills den bästa dagen på resan.

Vi kom fram till mittstationen för linbanan och bytte till en större linbanekorg. Här var det bara två kabiner som gick i skytteltrafik.

Väl uppe på toppen hade vi en underbar utsikt över nästan hela ön. Efter att ha sett oss mätta på utsikten påbörjade vi nerresan.

Vi hade två japanska tjejer med oss i kabinen och de pratade och fnissade hela vägen ned.

Linbanestationen på toppen

Vi hade två japanska tjejer med oss i kabinen.

På väg in till linbanestationen på halva sträckan.

Nu åker vi ned sista etappen.

En servering i parken med bord och sittplatser.

Josefin fotar fiskar

Det gick fort att komma igenom parken då det var för höga kontraster mellan sol och skugga och då är det svårt att fotografera.

Från byn gick vi till ett tempel som var mycket fint att se med massor av lustiga figurer.