< Normandie


 

Bayeuxtapeten

är en berömd medeltida textil som skildrar normandernas erövring av England år 1066. Bayeuxtapeten, som är unik i sitt slag, är inte bara ett konstverk, utan även ett historiskt monument. Tapeten redogör inte bara för en historisk händelse, utan ger även en ovärderlig inblick i den medeltida människans liv och vardag. Tapeten är inte endast av intresse för historiker utan även för experter inom textilier och arkitektur, arkeologer m.fl.
 
På en yta av 70 m x 48-51 cm beskrivs 73 historiska händelser
Tapeten, som sannolikt utfördes c:a 1076, omtalas för första gången 1476 i ett inventarium över föremålen i katedralen i Bayeux, där den tidigare hade varit upphängd tillfälligtvis. Eftersom tapeten saknar avslutande bård är det inte helt otroligt att den ursprungligen har varit längre.

Bayeuxtapeten är egentligen inte en vävd tapet utan en linneremsa broderad med garn i olika färger. Den framställer en serie scener med händelser ur Harolds av England liv och normandernas erövring av England. Den historiska framställningen ackompanjeras av texter på latin och en dekorativ bård med fabelmotiv eller scener ur vardagen.
 

Bayeuxtapeten beställdes troligen av Odo, biskop av Bayeux och Vilhelm Erövrarens halvbror, och skänktes till katedralen i Bayeux. Den byggdes av Odo och invigdes 1077. Det är osäkert om den har normandisk eller saxisk form. Vid högtidliga tillfällen användes den till att pryda kyrkans skepp, vars inre sidor den var tillräckligt lång för att omsluta.

Tapeten har varit utsatt för många faror, dels från eldsvådor, dels från bildstormande calvinister och sedan under revolutionskrigen. Den har dock bevarats märkligt väl. En helt ogrundad tradition kopplar samman Vilhelms drottning Matilda av Flandern med tapeten.
 

Bayeuxtapeten består av en bindel i ett stycke, 70,34 meter lång, 50 cm. bred, av sannolikt ursprungligen oblekt linne, som tiden har gett samma färg som brunt hollandslärft. Hela tapeten är indelad i mer än 70 handlingar, som i allmänhet är skilda från varandra genom broderade träd eller byggnader.

Den innehåller framställningar av 623 personer, 202 hästar och mulåsnor, 55 hundar, 505 andra djur, 37 byggnader, 41 skepp och båtar, 49 träd -- sammanlagt 1512 föremål.
Betydelsen av dessa figurer som är broderade med ylle i 8 olika färger, förklaras genom en inskrift av tum-höga latinska bokstäver över de flesta rutorna. Framställningen av föremålen är naiv (här finns blå, gröna, röda och gula hästar) och perspektivet är helt och hållet förbisett. Men kompositionen är djärv och snillrik, och alla figurerna utmärks av genuinitet i uttrycket.

Broderiet innehåller i sina bilder ett försvar för Vilhelm Erövrarens anspråk på England och en teckning av vad som hände vid erövringen. Den första handlingen föreställer Edvard bekännaren på tronen: Harald Godwinson står inför honom i begrepp att avresa till Normandie för att meddela Vilhelm underrättelsen om att denne blivit utsedd till Edvards efterträdare. De följande handlingarna återger Haralds äventyr på färden till Normandie, hans besök hos Vilhelm och hans återkomst till England. Därefter följer framställningar av Edvards sjukdom och begravning, Haralds kröning och de onda förebuden om hans öde. Rustningarna till erövringståget, Vilhelms landstigning på Englands kust, slaget vid Hastings med dess förberedelser är enkelt, men också så noga och omständligt framställda att teckningen med stor sannolikhet måste antas vara ett ögonvittnes. Broderiet slutar med engelsmännens flykt efter drabbningen. Tapetens bård avbildar lejon, fåglar, kameler, minotaurer, drakar, sfinxer, några fabler av Aisopos och Faidros, teckningar av lantbruk och jakt och så vidare.

Tillbaka