På en yta av 70 m x 48-51 cm beskrivs 73
historiska händelser
Tapeten, som sannolikt utfördes c:a 1076,
omtalas för första gången 1476 i ett inventarium
över föremålen i katedralen i Bayeux, där den
tidigare hade varit upphängd tillfälligtvis.
Eftersom tapeten saknar avslutande bård är det
inte helt otroligt att den ursprungligen har
varit längre.Bayeuxtapeten är egentligen inte
en vävd tapet utan en linneremsa broderad med
garn i olika färger. Den framställer en serie
scener med händelser ur Harolds av England liv
och normandernas erövring av England. Den
historiska framställningen ackompanjeras av
texter på latin och en dekorativ bård med
fabelmotiv eller scener ur vardagen.
|
|
Bayeuxtapeten beställdes troligen av Odo,
biskop av Bayeux och Vilhelm Erövrarens
halvbror, och skänktes till katedralen i Bayeux.
Den byggdes av Odo och invigdes 1077. Det är
osäkert om den har normandisk eller saxisk form.
Vid högtidliga tillfällen användes den till att
pryda kyrkans skepp, vars inre sidor den var
tillräckligt lång för att omsluta.
Tapeten har
varit utsatt för många faror, dels från
eldsvådor, dels från bildstormande calvinister
och sedan under revolutionskrigen. Den har dock
bevarats märkligt väl. En helt ogrundad
tradition kopplar samman Vilhelms drottning
Matilda av Flandern med tapeten.
|
Bayeuxtapeten består av en bindel i ett
stycke, 70,34 meter lång, 50 cm. bred, av
sannolikt ursprungligen oblekt linne, som tiden
har gett samma färg som brunt hollandslärft.
Hela tapeten är indelad i mer än 70
handlingar, som i allmänhet är skilda från
varandra genom broderade träd eller byggnader.
Den innehåller framställningar av 623 personer,
202 hästar och mulåsnor, 55 hundar, 505 andra
djur, 37 byggnader, 41 skepp och båtar, 49 träd
-- sammanlagt 1512 föremål. Betydelsen av
dessa figurer som är broderade med ylle i 8
olika färger, förklaras genom en inskrift av
tum-höga latinska bokstäver över de flesta
rutorna. Framställningen av föremålen är naiv
(här finns blå, gröna, röda och gula hästar) och
perspektivet är helt och hållet förbisett. Men
kompositionen är djärv och snillrik, och alla
figurerna utmärks av genuinitet i uttrycket.
Broderiet innehåller i sina bilder ett
försvar för Vilhelm Erövrarens anspråk på
England och en teckning av vad som hände vid
erövringen. Den första handlingen föreställer
Edvard bekännaren på tronen: Harald Godwinson
står inför honom i begrepp att avresa till
Normandie för att meddela Vilhelm underrättelsen
om att denne blivit utsedd till Edvards
efterträdare. De följande handlingarna återger
Haralds äventyr på färden till Normandie, hans
besök hos Vilhelm och hans återkomst till
England. Därefter följer framställningar av
Edvards sjukdom och begravning, Haralds kröning
och de onda förebuden om hans öde. Rustningarna
till erövringståget, Vilhelms landstigning på
Englands kust, slaget vid Hastings med dess
förberedelser är enkelt, men också så noga och
omständligt framställda att teckningen med stor
sannolikhet måste antas vara ett ögonvittnes.
Broderiet slutar med engelsmännens flykt efter
drabbningen. Tapetens bård avbildar lejon,
fåglar, kameler, minotaurer, drakar, sfinxer,
några fabler av Aisopos och Faidros, teckningar
av lantbruk och jakt och så vidare.
Tillbaka |