50 YEARS OF THE 7   


 

På väg till England i hemmabyggd sportbil

Han byggde sig en sportbil i det egna garaget.
Månne en man med mer motorolja än blod i ådrorna?
– Inte alls! Jag har tummen mitt i näven när det gäller bilar, säger Ingmar Strannevik.
 
Det dalsländska helglugnet bryts av ett dovt mullrande.
Ut ur skogen glider en diaboloröd sportbil. Solen vältrar sig vällustigt i lacken.
Ingmar Strannevik smeker in trean och bilen flyter fram längs vägen, klistrad vid asfalten. Förmodligen är han inte medveten om att mungiporna är på väg mot örsnibbarna.
Men uppenbart är att han njuter. Kanske lika mycket som undertecknad.
För med växthuseffekt och klimathot, komfortkrav och all annan klokhet tillfälligt arkiverad så är det bara att konstatera:
Att en solig höstdag glida fram längs slingriga dalsländska asfaltsvägar i en Super Seven hamnar högt på listan över minnesvärda upplevelser.
Doftsymfonin med inslag av gödsel, ensilage, jord och barrskog spetsas med lövträdens höstfärger och fartkänslan trots att det bara går i 70–80 kilometer.
Att samma höstdag i en Super Seven glida fram längs dalsländska grusvägar är inte fullt lika roligt. Det är stötigt, stumt och obekvämt. Att det rasslar in småsten i kupén förhöjer inte nöjet.
– Bilen är tungstyrd och kopplingen hård, berättar Ingmar. Det finns ju ingen servo. Jag har inte låtit någon annan köra den.
Undertecknad, som likt sagans Karlsson på taket är en genomklok och lagom tjock man i sina bästa år, hade varnats för att försöka åka med.
– Kommer du in i bilen så kommer du aldrig ur, varnade en omtänksam kollega.
Men bilen är ändå förbluffande rymlig för att vara så liten, 177 centimeter bred. Med lite metodik tar man sig i och ur bilen tämligen enkelt.
Ingmar Strannevik, till vardags frisör i Färgelanda, berättar att han ägt och kört sportbilar i sitt tidigare liv. Men senare i livet blev det som med de flesta andra stadgade män till att köra vanliga personbilar.
Egentligen var det lite slump att det blev en Lotus. Via en kompis fick han nys om en fräck sportbil, en Lotus Super 7.
– Jag blev heltänd, tog kontakt med återförsäljaren i Sverige och köpte bilen i byggsats.
Julen 2004 anlände bilen i delar till Järbo. På prislappen stod det 320 000 kronor.
Våren 2005 kunde denne man, som enligt egen utsago har tummen mitt i näven när det gäller bilar och motorer, rulla ut den färdigbyggda bilen ur garaget. Hur gick nu detta till?
– Mycket tack vare min granne Ove Johansson, mer känd som Ove i Krabbetorp. Han är bra på motorer och bilar. Mycket tack vare hans hjälp blev bilen färdig.
– Fast egentligen var det ganska enkelt. Det följde med en utförlig monteringsanvisning på engelska och det gick egentligen inte att sätta ihop bilen fel.
Försommaren 2005 blev bilen vederbörligt typgodkänd, registrerad och besiktigad och fram till i dag har den rullat cirka 800 mil.
Komna så här långt i historien kan det vara på plats med en liten förklaring. Det bilmärke som hela tiden nämns i texten är Lotus Super 7.
Men på det gulgröna emblemet på motorhuven läser man ju Caterham Super 7?
Ingmar Strannevik berättar att det mellan 1957 och 1973 byggdes ett antal Lotus 7-varianter.
1973 övertogs produktionen av återförsäljaren i Caterham och det blev också namnet på de Super 7-bilar som sedan dess har tillverkats enligt det ursprungliga konceptet.
I morgon är Ingmar och 14-åriga dottern Josefin på väg till England och Norwich för att delta i stort jubileumsfirande. I år är det 50 år sedan den första Lotus Sevenbilen rullade ut från fabriken i Hethel nordväst om London.

Anders Nilsson
anders.nilsson@bohuslaningen.se
0528-717 70
 
Fakta:
Om bilen
Längd: 320 centimeter
Bredd:172 centimeter
Motor: Rover, rak fyra, 1,8 liter, 140 hästkrafter
Bromsar: skivbromsar fram och bak, Triumph Spitfire, Ford Scorpio.
Tjänstevikt: 770 kilo
Maxlast 130 kilo
Karosseri: öppet
Sittplatser: två
Bagageutrymme enligt Ingmar Strannevik: – plats för liten kameraväska +2 necessärer. Möjlighet spänna fast resväska baktill.

 

Ansv. utgivare: Anders Johansson Tel: 0522-990 00
Webbansvarig: Christer Lindgren Tel: 0522-992 01
Telefon växeln: 0522-990 00 Fax: 0522-196 34
Adress: Norra Drottninggatan 19, 451 83 Uddevalla