Lördag |
Planering inför dagen |
|
|
|
Efter frukosten på lördag
morgon körde vi gemensamt på småvägar in till Söderköping.
I Söderköping var målet
Dr Bröttigers väg där Johan Gröndahl tog emot oss och
informerade om den mytomspunna Nybblering.
Vi var sex Seven, en
Porsche och en MX5a. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johan |
Dag & Philip |
Johannes & Andreas |
Ulf & Lars-Olof |
Bengt & Mats |
Carina & Niclas |
Vi körde gemensamt ut ur
Söderköping med Sevenbilarna först och sist körde Birgit och jag
i vår MX5a och Bagarn och Lena i Lenas Porsche. Vid ett
trafikljus fick jag rött och såg svansen av Sevenbilarna
försvinna framöver. När vi fick grönt ljus så var alla
Sevenbilar utom synhåll, de hade kört vidare.
Lena tog raskt upp sin telefon och ringde så de fick vänta in
oss. |
|
|
|
Efter en tur på småvägar
tog vi paus invid vägen innan vi startade färden på Nybblering
där vi körde i kolonn. Efter 4 mil och 800 meter hade vi gjort
varvet.
Till arrangörernas häpnad hade inte roadbooken kommit med så vi
fick köra i kolonn till första kontrollen.
Förutom frågorna vid kontrollerna fick vi praktiska övningar.
|
Carina, Mats & Lars-Olof |
|
|
Anna vid kontrollen med alla dofterna |
Bengt, Mats & Magnus |
Gunilla är justerad i foten |
På första kontrollen
skulle man lukta i olika burkar med förbundna ögon och säga vad
burkarna innehöll. På nästa var att lägga muttrar i viss ordning
i fack där det var blandat millimetergängor samt olika
tumgängor. Jag chansade med att lägga de muttrar som jag trodde
var millimeter och sedan släppa i resten hur som helst. Jag
lyckades att få noll rätt!
På en kontroll skulle man beräkna avståndet från främre hjulets
centrum till bakre hjulets centrum på egen bil. Här fick jag
hjälp av mina scoutkunskaper med personliga mått. Jag fick
avståndet till 220 cm och rätt svar var 221 cm. Sista praktiska
prov var på sista kontrollen, på Missmyra. Det var att kasta
pil, tror att det gick ganska bra. Och frågorna, det var bara
att gissa då det inte var enkla frågor. |
|
|
|
Mats & Bengt har problem med
gängstorlekarna |
Mats, Andreas och Magnus |
|
Lena & Birgit |
Gunnar & Lena |
Två goa öl |
|
Anna, Gunnar & Mats |
Johannes & Andreas |
Efter målgång för alla
blev det däckspark med två sorters goda öl. Ny i tillskottet av
Sevenbilar var Dags bil, den är införskaffad sedan träffen förra
året.
Fram till middan var det gott om tid och badtunnan lockade. Det
var ett litet gott gäng som trivdes i det varma vattnet. |
Magnus överräcker två öl till Pelle |
Johannes |
Niclas |
Seven-kladdkaka |
Prisbordet |
Vinnaren av tävlingen, som får . . . . |
. . . . skriva Straffet i klubbens tidning |
Vi njöt av en god
potatisgratäng med kött och grönsaker på kvällen. Till efterrätt
åt vi en mycket god kladdchokladkaka med grädde. Årsmötet löpte
bra utan några större problem förutom att jag överraskades då
jag vunnit tävlingen. Något som jag trodde aldrig skulle hända.
Jag fick välja från ett fint prisbord där priserna var skänkta
av Verktygsboden. |
|
|
|
På söndagsmorgonen var vi
alerta och gav oss av som första ekipage efter frukosten.
Alltid lika tråkigt att skiljas men vi vet ju att vi ses igen
nästa år, om inte tidigare. Färden hem gick bra med stopp på A6
i Jönköping för bensträckare och ett stopp i Falköping för mat.
Summering: Vi har haft en fin vecka och kört nedcabbat
alla dagar förutom fredan då det regnade hela dagen. Men, nästa
år blir det Caterham igen i stället för MX5.
Vi kände oss utanför gemenskapen då
vi inte körde Seven! Men det goa gänget var lika trevligt som
alltid. |
|
|
|
|