Lotus Caterham Seven Club
Jubileumsmöte 20
23


 

Lördag

Planering inför dagen

 

 
Efter frukosten på lördag morgon körde vi gemensamt på småvägar in till Söderköping.

I Söderköping var målet Dr Bröttigers väg där Johan Gröndahl tog emot oss och informerade om den mytomspunna Nybblering.

Vi var sex Seven, en Porsche och en MX5a.


 

 

 

 

 

Johan

Dag & Philip

Johannes & Andreas

 Ulf & Lars-Olof

Bengt & Mats

Carina & Niclas
Vi körde gemensamt ut ur Söderköping med Sevenbilarna först och sist körde Birgit och jag i vår MX5a och Bagarn och Lena i Lenas Porsche. Vid ett trafikljus fick jag rött och såg svansen av Sevenbilarna försvinna framöver. När vi fick grönt ljus så var alla Sevenbilar utom synhåll, de hade kört vidare.
Lena tog raskt upp sin telefon och ringde så de fick vänta in oss.
Efter en tur på småvägar tog vi paus invid vägen innan vi startade färden på Nybblering där vi körde i kolonn. Efter 4 mil och 800 meter hade vi gjort varvet.
Till arrangörernas häpnad hade inte roadbooken kommit med så vi fick köra i kolonn till första kontrollen.
Förutom frågorna vid kontrollerna fick vi praktiska övningar.

Carina, Mats & Lars-Olof

Anna vid kontrollen med alla dofterna

Bengt, Mats & Magnus

Gunilla är justerad i foten
På första kontrollen skulle man lukta i olika burkar med förbundna ögon och säga vad burkarna innehöll. På nästa var att lägga muttrar i viss ordning i fack där det var blandat millimetergängor samt olika tumgängor. Jag chansade med att lägga de muttrar som jag trodde var millimeter och sedan släppa i resten hur som helst. Jag lyckades att få noll rätt!
På en kontroll skulle man beräkna avståndet från främre hjulets centrum till bakre hjulets centrum på egen bil. Här fick jag hjälp av mina scoutkunskaper med personliga mått. Jag fick avståndet till 220 cm och rätt svar var 221 cm. Sista praktiska prov var på sista kontrollen, på Missmyra. Det var att kasta pil, tror att det gick ganska bra. Och frågorna, det var bara att gissa då det inte var enkla frågor.

 

Mats & Bengt har problem med gängstorlekarna

Mats, Andreas och Magnus

Lena & Birgit

Gunnar & Lena

Två goa öl

Anna, Gunnar & Mats

Johannes & Andreas
Efter målgång för alla blev det däckspark med två sorters goda öl. Ny i tillskottet av Sevenbilar var Dags bil, den är införskaffad sedan träffen förra året.
Fram till middan var det gott om tid och badtunnan lockade. Det var ett litet gott gäng som trivdes i det varma vattnet.

Magnus överräcker två öl till Pelle

Johannes

Niclas

Seven-kladdkaka

Prisbordet


Vinnaren av tävlingen, som får . . . .


. . . . skriva Straffet i klubbens tidning

Vi njöt av en god potatisgratäng med kött och grönsaker på kvällen. Till efterrätt åt vi en mycket god kladdchokladkaka med grädde.  Årsmötet löpte bra utan några större problem förutom att jag överraskades då jag vunnit tävlingen. Något som jag trodde aldrig skulle hända. Jag fick välja från ett fint prisbord där priserna var skänkta av Verktygsboden.
På söndagsmorgonen var vi alerta och gav oss av som första ekipage efter frukosten.  Alltid lika tråkigt att skiljas men vi vet ju att vi ses igen nästa år, om inte tidigare. Färden hem gick bra med stopp på A6 i Jönköping för bensträckare och ett stopp i Falköping för mat.

Summering: Vi har haft en fin vecka och kört nedcabbat alla dagar förutom fredan då det regnade hela dagen. Men, nästa år blir det Caterham igen i stället för MX5.
Vi kände oss utanför gemenskapen då vi inte körde Seven! Men det goa gänget var lika trevligt som alltid.