Visingsö och Gränna 2011

Sista helgen i maj åkte Birgit och jag på en lillsemester. Första stoppet var i Falköping där vi tog in på ett vandrarhem.
På kvällen gick vi till en pizzeria och köpte en pizza som vi delade på och åt på vandrarhemmet.

På lördan fortsatte vi resan och hamnade först i Gränna för att ta färjan över till Visingsö.
Vi visste inte att man måste boka tid för att komma över så vi fick sitta i väntekön.
Vi hade tur, vi kom med första färjan.

En kort färjetur, så var vi över på Visingsö. Vi såg Brahekyrkan och körde söderut tills vi kom till södra änden på ön.

Där låg borgen Näs som var en liten, liten ruin. Det var resterna av Sveriges första kungaborg, byggd på 1100-talet.

Vi vandrade runt och såg på fästningen som hade förstörts i en brand år 1318. Delar av borgen har rasat ner i Vättern.

En brygga med änder

och en fyr på södra udden.

Måntro det kan vara grevskapets flagga.

Turen fortsatte på öns västsida till Kumlaby. Där besökte vi Kumlaby kyrka.
Utanför kyrkan fanns det många mycket gamla gravstenar som det var intressant att läsa på.

Kyrkan är känd för sina vackra kalkmålningar.

1635 grundade Per Brahe d.y. en skola och kyrkan blev lokal för skolan.

Kyrkan grundlades omkring 1135 under Sverker den äldres regering och är en av de äldsta bevarade kyrkor i Sverige.

Det mest spännande på hela resan var att få gå upp i tornet. Först var det en smal trång trappa i sten. Så trång att man nästan var tvungen att gå på sidan. En våning upp blev det trätrappor med så stora steg att man måste ta rejäla kliv för att komma upp. Vi hade träningsvärk i flera dagar efter den klättringen.