Norgeresan 1 - 6 juli 1984

Så småningom kom vi fram till Hedlo. Det var öde och tillbommat. Vi hade räknat med att komma över forsen här men det fanns ingen spång eller bro, bara ett vad. Vi har börjat äta på godiset. Det var djupt, kanske i lårhöjd så vi gick inte över utan vände tillbaka en bit. Vi hittade ett utmärkt ställe att sätta upp tältet på kl 19.30.

Vi låg och slappade, skrev i dagboken och studerade kartan. Jag tog en tur upp i backarna för att fylla vattenflaskorna och borstade tänderna. Somnade kl 22.30.

Onsdag 4 Vaknade kl 7, men småslumrade till kl 9. Småpratade, drog oss och lyssnade till gökarna (det var en som gol fel). Åt frukost och packade.

Vi var marschfärdiga kl 11.30. Nu bar det av tillbaka med tunga steg, allt känns tungt, öm i höfter och packningen känns jättetung. Vi gick över bron vid Viveli och fram till byggnaderna. Vi kastade det skräpet som vi hade och började sen leta efter stigen som vi skulle gå, vår planerade rutt, men åt fel håll. Det gick uppför och uppför och uppför. Nu kan vi se Hjölmodalen, kanske kan vi snart se vägen. Stannade vid en bäck och lagade mat kl 13.30. Köttfärs, ris & champinjoner, vatten, knäckebröd och mariekex. Det var för mycket lök i köttfärsen och vi kände oss inte mätta. Diskade och fortsatte uppåt.

Nu kan vi se vägen också, och en röd prick, det år vår bil. Vi gjorde avstickare utan packning vid några tillfällen och såg på utsikten. Det är en hel del snö som stigen går över. Det gjorde hemskt ont i benen att gå uppför, så vi gick 10 meter, vilade, 10 meter osv. Stannade och blandade i ordning sportdryck och efter det fick vi  nya krafter och allt gick mycket bättre.

Toppen var nådd och framför oss var fjäll med snöiga toppar. Har fått solsveda i pannan, Birgit säger att den är röd. I morse var det tunga moln som gick lågt, men nu är det strålande solsken och vackert. Vi gick ner mot en dal och kom in bland dvärgbjörkar. Här nånstans skulle stigen dela sig, men var? Kanske är den dåligt märkt så den inte syns. Vi chansade och tog av in i buskarna, passerade en bäck och rastade kl 17.30. Åt Katrinplommonsoppa med mandelbiskvier.

Vi passerade en bäck till och nu fann vi stigen vi skall gå på. Det gick uppför och snart fann vi en lämplig plats att slå läger på. Vi är ps ca 1080 meters höjd, nära två bäckar, en på var sida om oss, berg med snö på tre sidor och utsikt över dalen på den fjärde. Reste tältet och la sten på fästena.

Det har blivit kallt nu på kvällen. jag hittade ett renhorn som jag ska ta med hem. Åt godispåsen, borstade tänderna i iskallt vatten och la oss 21.30.