World Scout
 Jamboree

Fredag31/8.

Vaknade halv fem men somnade om och sov till klockan sex. Jag var vid frukostkön 20 i sju och hade ätit färdigt innan halv åtta. Det var kort kö i dag.

Solveig har fått tag i en cykel

Underhållning  på parkeringen för besökarna.

Det var soligt och hett som vanligt. Jag gick till sjukan i lugnt tempo. Jag skulle inte vara där förrän halv nio till nio.

Jag blev fint mottagen av den japanska läkaren och ha tackade för att jag kommit i tid. Han fixade en bil som körde mig in till Shin Yamaguchi där det hämtades upp en japansk kvinna.

Hon skulle vara min ledsagare och tolk. Hon var mycket trevlig och lätt att förstå då vi pratade engelska.

Vi blev avsläppta vid stans läkarstation där vi fick vänta innan vi kom in till en läkare som var mycket trevlig men kunde inte ett ord engelska.

Ny väntan på medicinen och under tiden kom en chaufför som fick vänta på oss. Väl tillbaka hade resan tagit tre timmar.

Klockan 12 började jag jobba. Ulf och jag valde att vara i ett tält där vi hjälpte besökare att slänga skräp i rätt behållare. Det var ett enkelt jobb, vi satt mest och pratade och ibland växlade vi några ord med de som slängde skräp.

En skolklass med flickor kom och läraren frågade om det gick bra om några flickor fick vara med oss i tältet som volontärer.

De skulle hjälpa oss med att ta hand om besökarna och anvisa om i vilken behållare som skräp skulle kastas.

På Foodhous område.

En stund senare kom två flickor till oss, Kyoko och Maika. De var mycket trevliga och positiva men deras engelska var dålig.

Efter en halvtimma blev de avlösta av Ayano och Nao och sedan kom Yukia och Mio.

Klockan fyra gick vi av vårt pass och jag gick till tältet men där var det för hett att vara.

En stund senare kom två flickor till oss, Kyoko och Maika.

Ayano och Nao

Thea och Ulf

Ulf och jag hade stämt träff vid Domen och där åt vi pommes frites med korv/kycklingspett som vi köpt på marknaden vid Domen. Klockan åtta gick vi på vårt kvällspass.

Nu var det folkfest, hela stan kom på besök i lägret. De fick köpa endagsbiljett för att komma in. Gamla, unga, familjer, ja det kom mycket folk.

Alla var trevliga och pratsamma och jag bjöd på salt lakrits. Det var kul att se deras miner när de åt då det var en främmande smak för dem. De flesta höll god min, nickade och sa att det smakade gott.

En sa att det smakade som sjögräs men tre ungdomar var ärliga och sa att det smakade hemskt. Under kvällen var det ett stort fyrverkeri och vi hade fullt upp att göra. Halv tolv släckte vi ned och gick runt och gjorde klart för besökare att det var dags att gå hem och lägga sig.

Klockan tolv lämnade vi området. Jag tog en dusch och la mig innan klockan ett. Jag vaknade till när Josefin hämtade sin madrass, hon valde att sova ute i natt också.