Resan till
World Scout Jamboree i Japan

Frukost på hotellet

Tisdag 21/7.

Det var varmt på rummet så täcket åkte av och på hela natten. Josefins mobil väckte oss klockan sex och jag var utsövd. Halv sju hade vi duschat och kommit ner till plan två där frukosten serverades. Vi åt en snabb frukost på 20 minuter och åkte upp till rummet där vi hämtade våra packningar.

Kvart över sju var vi på Triangelns station. Omid hade sovit över hos Fanny och kom med ett tåg till Triangeln. Han hade panik då biljettautomaten inte fungerade när ha steg på så nu fick han rusa upp med rulltrappan och köpa biljett i automaten och rusa ned igen för att hinna.

Han hann precis. Fem över halv åtta var vi på Kastrup där vi mötte många scouter. Josefins kompis Kevin kom, han hörde till gruppen som skulle lotsa oss rätt och vinka av oss. Kevin visade oss vägen till rätt incheckning.

Vi väntar på att få checka in

En snabb hotellfrukost

Josefin löser biljetter till tåget mot Kastrup

Vi samlade vår patrull och fick vänta en stund innan incheckning och sedan fick vi gå genom säkerhetskontrollen.

På väg till rätt gaten såg vi en mycket fin Jaguar som det såldes lotter på. Jag funderade länge på att köpa en men tänkte om och avstod. Klockan tio var det dags att gå igenom Bordingkontrollen.

Patrullen är samlad och väntar på att få gå ombord

En fin Jaguar som lottades ut

Josefin och Omid

På väg mot gaten

Josefin provar en hemsk soffa

Spelsugna scouter

Omid syr på märken

Vi fick spridda platser i planet men Josefin, Ulrika och jag satt ganska nära varandra. Det var ett mycket modernt plan och alla hade var sin monitor där man kunde välja bland filmer och musik.

Jag såg en film som heter ”The gunman”, det var en film i min smak. Över Rumänien var det mycket luftgropar och hoppigt men det varade inte länge. Vi flög på över 12000 meters höjd. Personalen var trevlig ombord, de gav en mycket bra service och serverade ofta något att dricka.

Josefin är i gott sällskap

Till middag valde jag kycklingrätt som var väldigt god. Jag såg en stund på ”Wall E” innan vi landade klockan sex på kvällen lokal tid. Det är en timmas tidsskillnad mot hemma.

Kön till passkontrollen var lång men det öppnades en extra kontroll bara för män.

Centrum av Qatars flygplats

Qatars flygplats
Flygplatsen var stor med massor av butiker men inget lockade oss. Josefin och jag gick till ett ”Quiet room” för att vila då vi har åtta timmar att vänta på nästa plan. Vi la oss och slappnade av men det var inte lugnt länge. En grupp araber kom i och pratade högljutt och när vi försökte tysta dem sa de ”Why”. Vi sa till dem att det var ett tyst rum men de ville inte förstå utan sa bara ”Why” igen.

Vi gjorde åtskilliga försök att få dem att vara tysta men det lyckades inte. Det slutade med att Josefin och jag var så arga så vi lämnade rummet. Vi hittade ett annat tyst rum men där var det så gott som fullt så vi valde att strosa runt och titta i affärer.

En konstig sovställning

Erik och Omid ser på godis men det är dyrt

I väntan på att få gå ombord

Det tysta rummet
Vid tiotiden gick vi tillbaka till det ”tysta rummet”. Där såg vi att rummet var bara för män, kvinnornas rum var strax bredvid. Vi träffade våra patrullmedlemmar utanför de tysta rummen. Josefin ville inte gå in på damernas och vila utan valde att sitta tillsammans med Omid.

Omid gillar nallebjörnar

Erik och jag gick in i tysta rummet och tog var sin vilstol. Det var mycket tyst där nu. Araberna var kvar men låg och sov, en del snarkade men mest ljud kom genom väggen från damernas. Där tjattrades set rejält.

Det var en lång väntan men två timmar före flygets avgång gav vi oss av till gaten där vi träffade de andra scouterna. Incheckningen var en timma innan avgång och efter incheckning fick vi gå direkt till en väntande buss.

Utanför var det så hett så det kändes som att komma in i en bakugn. Tio i två på natten taxade vi ut och tio över två lyfte vi från Doha. Alla var trötta och efter att ha kommit upp på rätt höjd fick vi mat och därefter dämpades ljuset och alla somnade.