Resan till
World Scout Jamboree i Japan

Lördag 25/7.

Vi gjorde ofta stopp för bensträckare i anslutning till en affär där vi kunde handla om vi ville.

Det fanns påsar med bl.a. torkad ål och torkade miniräkor.

Från sisat rastplatsen kan vi se ön som vi skall till.

Sista benstäckaren på en rastplats.

Dags att gå på bussen igen för sista etappen.

Nu är vi framme vid färjan.

Målet på nattresan var till Miyajima,
en ö utanför Hiroshima. Vi kom till färjeläget halv åtta och tog färjan över till ön. Där fick vi en lång vandring till lägerområdet som ligger på den norra delen av ön. Vandringen skulle ta cirka en halvtimma men vi gick på 45 minuter. Vandringen var jobbig i värmen så vi fick pusta på vägen. Vi fick information om var vi skulle ha våra tält och gick dit.

Nu ska vi över till ön Miyajima som ligger utanför Hiroshima Josefin fotar.

Vid ön fanns helgedomen Itsukushimas starkt
 röda Torii

Öns färjeläge.

Vi fick en lång vandring till lägerplatsen.

Överallt gick det hjortar som ville ha mat.

Vi gick genom en tunnel innan vi var framme vid lägerplatsen.

Det var en dålig lägerplats men det fick duga
 för en natt.

Lägerområdet låg i en skogskant med stora träd och stora lövhögar överallt. Vi hittade en plats som vi tyckte var bra ganska nära toaletterna.

På ön fanns det massor av små hjortar som var hur närgångna som helst. Vi fick förmaning om att inte mata dem, då blir vi inte av med dem.

Erik, Omid och jag gick och checkade in, det kostade 300Yen att bo en natt och lika mycket för att få tvätta sig i varmvatten. Jag hämtade min handduk och  nessesär och tog ett bad, det var skönt men inte lika fint som på hotellet i Tokyo.

När jag kom till tälten var ingen i patrullen där så jag bestämde mig för att själv åka in till Hiroshima då jag trodde att de andra gett sig av dit.

På väg mot busshållplatsen mötte jag Josefin och hon berättade att de andra inte skulle åka in till Hiroshima.

Vi träffade några andra scouter som vi frågade om vi fick hänga på och det var inga problem. När de andra i vår patrull fick veta att vi skulle åka så ville de med också.

En fullsatt buss.

Vi hade fått reda på att det gick bussar till och från lägret till färjeläget så vi bestämde oss för att ta bussen. Det var många som skulle åka med bussen till färjeläget så vi fick vara på hugget för att komma med.

Bussen var liten och vi var många. Vi lyckades få sittplatser och när de var fullsatt så stuvades ryggsäckar in i alla lediga utrymmen. Sedan lyckades det att få in de som stod utanför så alla kom med. Helt otroligt.

Det tog tid att tömma bussen när vi kom fram.
Det tog lite tid att tömma bussen när vi kommit fram. En liten dam skulle med bussen tillbaka och väntade på att få gå på och hon var mycket förvånad över att det vällde ut så mycket packningar och folk.

Färjorna går i skytteltrafik så det gick fort att komma över till fastlandet. Vi löste biljetter till tåget till Hiroshima men det tog tid att åka dit då tåget gick som spårvagn i staden.

En fin motorcykel

Vi tog tåget till Hiroshima.