1  2  3  4  5  6  7  8  9  10

Lördag 16 juli

I väntan på färjan

Efter frukost gav vi oss iväg halv åtta. Då hade jag kontrollerat att den automatiska bevattningen i växthusen fungerade. I Ed fyllde vi upp bensintanken så att vi hade full tank. Vi var framme i Strömstad lite före tio och körde igenom biljettkontrollen.

Stationen i Strömstad

Strömstad

Sandefjord

Husbilar på nedre däck

Vid 11-tiden fick vi köra ombord och fick köra upp på ett övre plan. Några minuter innan tolv lämnade färjan kajen. Vi stod på däck och såg när vi åkte genom skärgården.

Vi åt pizza med pommes i en bar efter att vi varit i taxfreeshopen utan att ha handlat något. Jo, två öl blev det. Halv tre var vi framme i Sandefjord och kom av färjan ganska snabbt.

Vi körde Fel i Sandefjord men kom snabbt på rätt väg igen. Vi körde E18 mot Arendal och ibland körde vi av europavägen och tog mindre vägar. Det var bilens GPS som bestämde färdvägen.

Nu är vi klara att köra av färjan

Parkeringen utanför B&B

Vårt rum

Utanför vårt B&B

Vi kom fram till ett litet mysigt samhälle och GPS:en talade om att vi var framme vid hotellet. Hur vi än letade så såg vi inget hotell så Birgit fick fråga efter vägen. Ingen visste. Jag knappade in adressen igen och då visade det sig att vi hade 18 minuters färdväg kvar till vårt boende.

Vi fick köra tillbaka någon mil och sedan köra vidare mot Arendal. Sista biten var en liten grusväg så vi var tveksamma att vi kommit rätt. Det var ett B&B mitt ute i ingenstans men med en mycket vacker utsikt över vattnet. Vi fick vårt rum och gick sedan en liten promenad i omgivningen.

Det blev en öl på taket

Birgit upptäckte att man kunde gå upp på taket på huset och det gjorde vi. Där var en stor uteplats och vi åt medhavda pannkakor. Ett norskt par kom upp och vi hade en trevlig pratstund med dem.
Och ölen som jag köpt på färjan, de gick åt nu på lördagskvällen.

Söndag 17 juli

Vi vaknade klockan sju och hade sovit gott hela natten då sängarna var mjuka och sköna. Halv nio var det frukost i matsalen och halv tio gav vi oss iväg. Det duggade lite när vi gav oss av men vi valde ändå att köra öppet.  Vi körde efter GPS:en mot Arendal och tog in på väg 42 mot Eire. Vi såg skyltar om vägarbete och avstängd väg men fattade inte vad som menades.

Efter ett bra tag kom vi till en rondell som vi skulle rakt i. Utfarten till den väg som vi skulle köra var helt avstängd mot Eire. Det fanns nu orange pilar som visade vilken väg vi skulle ta. Pilarna visade tillbaka samma väg som vi kommit. Vi följde pilarna och kom ut på E18 igen. Efter en stunds körning på motorvägen visade de orangea pilarna att vi skulle lämna motorvägen. Vi hamnade på en liten, liten kurvig väg så vi stannade vid vägkanten och ställde in GPS:en.

Då såg vi att det kom ca 8–10 sportbilar som körde förbi. Vi hängde på och följde dem ända fram till Eire. Där parkerade vi, köpte var vår glass och såg på de andra sportbilarna. De var från en sportbilsklubb i Oslo.

Jättegod kycklingburgare.

Nu åkte suffletten på då det började regna
Vi fortsatte vidare på väg 42 och stannade för att äta i Eiken, jättegoda kycklingburgare. En stund senare började det att regna så vi tog på taket.

Vi såg många vackra vyer och i Helleland kom vi ut på väg E39. Den körde vi ända fram till Stavanger.

Med GPS:ens hjälp hittade vi hotellet direkt. Vi parkerade i ett parkeringshus vid hotellet och checkade in på Thon Partner Stavanger Forum Hotel och fick vårt rum på 19:e våningen.

Och regnet, jo, det höll på resten av kvällen.
Vi gick och såg på omgivningarna för att sedan lägga oss klockan 11. Sängarna var härliga men alldeles för tjocka täcken.