< England Skottland

England 2005

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14

Där stod en skotte och spelade.

Lördag 16 juli

Efter en enkle frukost på rummet gick vi ut till bilen för att göra en dagstur. När jag vred på tändningen gick inte startmotorn. Batteriet var slut. Vi frågade en man på parkeringen om starthjälp och det gick bra.

Vi körde söderut längs Loch Ness strand och vid mitten av sjön stannade vi för att gå ner till stranden. När vi kom upp till bilen stod där en Skotte och spelade säckpipa. Vi lyssnade på honom en stund för alla i familjen var förtjusta i säckpipemusik.

Vi fortsatte söderut till Fort Augustus där vi parkerade och gick i souvenirbutiker. Vi körde också och såg på en slottsruin lite söder om Fort Augustus.

Dagen hade gått fort och nu var det dags att köra tillbaka till Inverness. Först till hotellet och sedan till ett köpcentra för att köpa mat. När vi skulle åka från köpcentret märkte jag att batteriet var svagt och insåg att vi kommer inte att klara hela resan utan att byta batteri. Vi frågade på en bensinstation om dom sålde batterier men fick nej till svar. Dom hänvisade till en biltillbehörsaffär som öppnade klockan tio på söndag. Det var bara att åka till motellet och se fram mot morgondagen.

Vi gick ner till Loch Ness strand

Vi såg på en slottsruin

Vi stannade för att äta  vid Moray Firth.

Kvällsmat i stora rummet

Söndag 17 juli

Efter att ha ätit en lätt frukost på rummet packade vi bilen och körde till den affär som personalen på bensinstationen hänvisat oss till. Vi fick vänta utanför tills att klockan blev tio innan vi kom in. Birgit hade svårt att förstå dialekten från Inverness då den var sluddrig. Jag frågade om batteri till Passaten och det hade dom. Vi fick hjälp att montera det och kunde sedan fortsätta resan.

Birgit hade hört att man kunde se delfiner i bukten norr om Inverness så vi körde dit. Det var mycket småvägar innan vi kom fram till vattnet som vi sedan följde. Vi såg aldrig några delfiner men fick en fin utflykt. Vi stannade för att äta och körde sedan vidare åt sydost.

Vi tog A9 till Carrbridge och sedan A935 till Dulnain Bridge. Ett kort stycke på väg A95 och sedan in på A939 till Corgraff. Vi körde över många hedar och ödemarker med vacker utsikt.

Vid Corgraff körde vi söderut och kom till ett litet samhälle som hette Ballater och hade två kyrkor. Vi letade efter natthärbärge och frågade på många ställen innan vi hittade ett kråkslott där vi tog in. Vi fick bo högst upp under taket och fick två rum. Det stora rummet hade tre sängar och det mindre en. Jag valde det mindre. Sista trappan var till våra rum plus ett som inte användes. På något sätt tyckte jag att det var kusligt här och det kändes som om det spökade i det tomma rummet.

Vi kollade nödutgångar men  det fanns inga. Från civilförsvaret har jag fått en vana att alltid kolla att det finns minst två sätta att ta sig ut och det har jag fört över till resten av familjen. Vi gjorde upp en utrymningsplan i händelse av brand genom att gå ut och titta på husets uppbyggnad. Vi kom fram till att bästa nödutgången var genom ett fönster i stora rummet och ut på taket. Därifrån kunde vi ta oss ner till ett mindre tak och sedan komma ner till marken.

Vi gick en promenad genom centrum och tittade i skyltfönster och gick sedan och la oss. Jag sov mycket dåligt den natten. Jag tyckte att jag hörde ljud från det tomma rummet. Det suckades och det lät som om någon gick i rummet. Jag inbillade mig att det spökade. På morgonen gick jag in i det tomma rummet och kollade.
 Det var tomt, ingen hade varit där.

Kråkslottet med nödutgången

En typisk skotsk bro

Jonathan har lagt sig på sängen för att se på TV