2  3  4  5  6  7  8  9  10

Lördag 17 juli

I hotellets frukostrum åt i en stadig frukost och tog sedan en sväng ner till kanten av gruvan men vi kunde inte se så mycket.

Tidigare var tanken att kunna komma ner i gruvan men på grund av pandemin så tog de inte emot några besökare. Detta visst vi om redan innan resan.

Vi körde till Jukkasjärvi och såg på Ishotellet. Det var fantastiskt.
Vi klädde oss varmt med långbyxor, varm tröja och jacka. På hotellet fick vi låna fordrade ponchos med huva.
Det var kallt ändå då det var mellan fem och åtta grader inne.
Hotellet hade 18 sovrum, alla var olika.

I baren serverades vargtass i isglas.

Man kunde se film om hotellets historia
Vi stannade och åt på ett köpcentra i Kiruna och körde sedan stora vägen mot Norge. Vi hade hela tiden malmbanan bredvid oss men kunde inte se tågen så bra då det var buskage som skymde. Vi passerade Abisko och vände i Björkliden. Naturen var vacker och vi kunde se Lapporten när vi vänt mot Kiruna.

Lapporten

Regnbåge över Torneträsk

Abisko stationshus
När vi kom tillbaka till Kiruna gick vi till Kirunas kyrka och såg på den. Kyrkan är inte så gammal men den är kulturmärkt.
Den ska flyttas till Kirunas nya centrum. Guiden i kyrkan berättade att den ska flyttas i ett stycke.

En kille spelade flygel otroligt bra.
När vi kom in i kyrkan hade en ungdomskör övat inför ett events i kväll. En kille satt kvar vid flygeln och spelade otroligt bra.