Sicilien i februari 1978

1   2   3   4   5   6   7   8

Fredag 10.

Vaknade kl 6.40. Åt frukost och som vanligt, samma mat. Åkte till cirkus och övade lite.

Allt verkade vara en salig röra där, det spikades och hamrades. Den karlen som bestämde var alldeles hispig och vi fick bar öva i fem minuter. Maja var förfärad för han som bestämde kallade vårt uppträdande för "spettakolo". Hörde ni, sa Maja, han kallar våra danser för spektakel. Maltas orkester var där liksom Spanien och Guaiana, utanför tältet övade Skottland med säckpipor. Jag stod en stund mitt ibland dom och njöt av musiken.

Vi åkte till torget som vi var på i går efter fackeltåget. När bussen stannade kom folk på bussen för att få autografer. Vi dansade Polska, Engelska, Vävarn, Västgötapolska & Ekeby.

Vi samåkte med Guaiana så vi väntade medan de dansade. Åkte till Pini och åt i källaren. Vi fick snäckmakaroner i tomat och efter det fisk på sicilianskt vis.

Den var helkokt med huvud, inälvor och stjärt och luktade dåligt, jag tackade nej och det gjorde några andra också så vi fick kött i stället, de som tagit fisk ångrade sig och ville byta men det fick de inte. Efterrätt, glass och apelsin.

Vi tränade på hotellet

Åkte till hotellet, övade på Polska, Vävarn och Långdans, inget fungerade bra. Tano sa att alla danserna skulle gå i ett utan paus.

Cirkusen skulle börja klockan 15 så vi åkte klockan 15.15. Sicilianare tar det väldigt lugnt, några kom samtidigt som vi, cirkusen var försenad. Jag var så nervös så att nerverna låg en decimeter utanför huden.

Malta inledde med militärmusik, sedan blev det flaggdans. Under tiden gick vi bakom kulisserna och gjorde oss beredda för vi var tredje grupp.

Malta inledde

Där stod vi som fån

Vid 4-tiden var det vår tur, vi hade tänkt att dansa in med Slängpolska från Torp men musiken och vi blev bara inknuffade på scenen och där stod vi som fån tills spelmännen (Henry & Berndt) kom på plats och började spela. Vi dansade slängpolskan, sedan Väva vadmal, och Långdans från Närke.

Åkte till hotellet och sedan till Pini. Fick grönsakssoppa med makaronbitar och därefter potatismos och griskorv (korven var typisk siciliansk och mycket grovmalen).

Vid 8-tiden åkte vi till cirkusen igen, var inte alls nervös nu. Denna gång gick indansningen bra och resten av "spettaklet" också. Åkte till hotellet, badade och bytte till jeans.

Jag gick ner till receptionen och såg på när England och Guaiana dansade. Det var slut klockan 2.

Thomas P och jag satt hos Olle & Carina och pratade tills drygt 3. Jag skämdes över Thomas för han frågade Carina rakt på sak om hon var gravid. Alla hade sett det men Carina visste inte att det syntes och ingen hade tidigare sagt något till henne.

Vi dansade Väva vadmal

Vi åt potatismos och griskorv.