Europaresan augusti 1972

1   2   3   4   5   6   7

Fredag 18/8

När jag vaknade hade Ann-Mari lagat mat, ärtor och fläsk. Vi gick en promenad på stranden innan vi packade och åkte vidare mot Alassio. Strax innan Savona tankade jag för mina sista franska pengar.

Jag fick 37 liter för 60fr. Vi tog motorvägen till Varazze och den gick vackert högt upp på broar och genom tunnlar men var bara trefilig. Den i mitten var för omkörning från båda hållen.

Vi körde genom Genova som var stor och smutsig och följde sedan kusten mot La Spezia. Vägen var krokig och gick genom tunnlar och genom små byar. I Chiavari fick vi tag i en camping klockan åtta på kvällen.

Jag köpte dricka och Ann-Mari lagade mat, ris och skinka. Vi sov dåligt då tågen dundrade förbi hela natten. Campingen låg alldeles vid järnvägen där en tunnel slutade och en annan började så tågen kom med ett brak ur den ena tunneln och försvann snabbt in i den andra och det var knäpptyst.

Badplatsen i Chiavari

Campingplatsen i Chiavari

Lördag 19/8

Efter att ha ätit stekt bacon och ägg gick vi till stranden som låg alldeles bredvid och la oss. Det är en liten strand med lite folk så vi har gott om plats. Jag gick och köpte dricka och när jag kom tillbaka var stranden full av folk, ja, så full att jag inte kunde lägga mig ner. Min handduk var ledig men precis överallt runt var det knökat med folk. På kvällen gick vi i stan och tittade i skyltfönster.

På väg mot Schweiz

Vi tog den gamla vägen över St. Gotthardspasset och den var mycket krokig och vacker. Det var hemskt kallt så vi satte på värmen i bilen men fortsatte att köra öppet. Vi fann en camping i Adlergarten som låg vackert mellan snöklädda alptoppar. Vi la oss tidigt men natten var kall och vi frös.

Söndag 20/8

Solade och badade men vi har fått hemlängtan.

Måndag 21/8

Redan klockan åtta på morgon började vi packa och efter att ha ätit frukost lämnade vi campingen klockan kvart över tio. Vi passerade Genova och Milano och fortsatte norrut. I uppförsbackar fick vi ibland ligga och lusa på ettans växel då det var många lastbilar och andra tyngre fordon som hade svårt att orka upp. Vi passerade gränsen till Schweiz och körde motorvägen till Lugano.

I en affär köpte jag mjölk för jag längtade så efter det. Jag har inte druckit mjölk sedan i Holland och nu äntligen. När jag kom ut i bilen tog jag en rejäl klunk... Men fy, det var långmjölk. En seg äcklig mjölk som inte gick att dricka.

Vi träffade på en snögubbe och en isbjörn på St. Gotthardspasset

St. Gotthardspasset

Campingen i Adlergarten

Lejonmonumentet i Luzern

Tisdag 22/8

Efter frukost fortsatte vi till Viervaldstättersee och Brunnen. Det blev en rundtur i Luzern där vi såg bl.a. Lejonmonumentet. Sedan bar det av mot Basel.

I Basel behövde vi växla pengar så vi letade efter en bank. Vi åkte över Rehn på en bro och Ann-Mari pekade på en kyrka sa att den hade ett lustigt tak. Det var diagonalrutigt. Senare hittade vi en bank så jag släppte av Ann-Mari och förde runt hörnet för att parkera. Det var fullt av bilar så jag fick fortsätta gatan ner och leta. Det blev den ena gatan efter den andra men ingen parkering.

Nu visste jag inte var jag var och inte visste jag var Ann-Mari var heller. Jag kom till en bro och där vände jag mig om och såg kyrkan som var så speciell. Det var bara att vända ock köra tillbaka över bron och ta samma väg som tidigare. Och där stod Ann-Mari och väntade men banken var stängd så det blev ingen växling.

Nu lämnade vi Basel och körde in i Frankrike. I Colmar såg vi en skylt om camping men hittade den inte förrän halv tio. Reste tält och betalade 5.50 fr. Efter kvällsmaten somnade vi gott.

Gamla bron i Luzern

Färjan som skall föra oss till Sverige

Onsdag 23/8

Vaknade av att jag frös. Jag försökte somna om men klockan halv sex då fåglarna började kvittra stod jag upp. Campingen var liten och låg vid en å. Jag hade fått fruktansvärd hemlängtan så jag kollade kartan och såg att vi kan hinna till Kiel innan kvällen. Klockan sex väckte jag Ann-Mari och vi packade. Klockan sju lämnade vi campingen och åkte mot Strasbourg.

Vi letade efter någon väg som vi kunde köra till Tyskland men hittade ingen. Vid flera vägkorsningar såg vi skyltar till Allemagne men dit skulle vi inte. I Strasbourg frågade vi en polis om vägen. Han kunde ingen engelska så vi fick följa med till polisstationen. Polisen där kunde bra engelska och vi fick veta att Allemagne är Tyskland på franska.

Nu blev det motorväg med några stopp för att äta och klockan kvart över fem på eftermiddagen var vi i Kiel. Klockan halv nio körde vi ombord på Stena Olympica och frågade om sovkojer i informationen. Vi skulle ju åkt hem med en färja den 26/8 men hade tur att få plats nu. Vi fick kojerna 106 A & B som var i hytten bredvid den vi hade på vägen ner. Den är för nio personer men vi var ensamma i den. Efter maten när vi kom till hytten fick vi veta att den skulle bo en gubbe i den också. Vi la oss klocka tio och sov till hav fem då jag vaknade av kraftig sjögång och av att min filt ramlat ner på golvet.

Nu kan vi se Göteborg

Torsdag 24/8

Vi hade känningar av sjösjuka, jag åt en lätt frukost men Ann-Mari åt inget. Jag handlade i Taxfreeshopen men Ann-Mari la sig i hytten för hon kände sig inte bra. Klockan tio var vi i Göteborg och resan var slut. Äntligen hemma.