Europaresan augusti 1972

1   2   3   4   5   6   7

Ett får på campingen som var dekorerat med bjällra och färggranna tofsar

Måndag 14/8

Mulet och svalt på morgonen. Vi packade och åkte tillbaka till där vägen var så vacker så att jag kunde ta mer foton.

Vi fortsatte mot Digne och det regnade nästan hela dagen men det var varmt. Vi köpte dricka bröd och konserver, brödet åt vi när vi körde.

Fransoserna har ett hetsigt temperament här. Vid ett tillfälle när det var en lång utförsbacke med gatstensbeläggning genom ett litet samhälle hamnade vi i en lång bilkö. Bilkön bromsade in och när jag bromsade märkte jag att bilen bara gled på gatstenarna. Jag valde att styra ut bilen för att komma utanför framförvarande bil om jag inte fick stopp. Jag fick fäste med däcken så jag behövde inte köra upp bredvid framförvarande bil men....

Bilen bakom passade på att köra upp på insidan så vi blev ståendes bredvid varandra. När kön började att rulla släppte jag bromsen för att styra in i kön igen. Då blev han på insidan fullständigt galen. Han tutade skrek och stampade i golvet medan hans fru satt helt lugn och oberörd. Jag vågade inte annat än att släppa in honom före mig men han fortsatte att vara galen. Så fort kön saktade in, bara så lite så tutade han.

Från Grasse till Cannes var det bara samhällen. Vi körde efter beachen och letade efter Juan-les Pins men missade det. Mellan Antibes och Nice fick vi tag på en camping.

Vi slog upp tältet och gick till playan och tittade . Den var mycket stenig och inte som vi tänkt oss. Som avslutning på dagen åt vi spagetti och cornebiff innan vi la oss.

Tisdag 15/8

Vi vaknade klockan halv åtta. Till frukost åt jag knäckebröd med marmelad, Ann-Mari åt spagetti.

På förmiddagen gick vi ner till playan och la oss för att sola men efter en stund hade jag fått nog så jag gick till en supermarket. Ann-Mari låg kvar för hon skulle sola tills hon blivit brun.

Campingen nära Nice
På eftermiddagen gick jag ner till stranden  och fann Ann-Mari röd som en kräfta. Hon ville inte gå från stranden för hon var inte brun ( hon såg inte att hon var illröd) så jag fick tvinga henne att gå till tältet.

På eftermiddagen åkte vi till Juan-les Pins och letade efter en kompis som semestrade där. Vi var förfärade över hur dom parkerar, mitt i gatan ibland. Vi hittade så småningom Hotel Pacific där min kompis Christer bodde. I receptionen frågade vi efter honom och fick reda på att han var på playan men skulle komma snart. Där var en svensk tjej som också väntade på honom. Han kom efter en stund och vi satte oss på en uteservering och pratade.

På kvällen blev Ann-Mari dålig, förmodligen av solen. Jag lagade i ordning korv och spagetti men Ann-Mari åt bara lite. Sov ganska gott men hade bränt mig lite. Det värsta är att campingen ligger alldeles vid järnvägen och tågen går ofta så man blir störd i nattron.

Onsdag 16/8

På morgonen mådde Ann-Mari fortfarande dåligt. Jag gick till supermarket två gånger men det var stängt så jag köpte bröd och mjölk på campingen och gjorde i ordning fruktsoppa.

Det var fruktansvärt varmt och soligt. Jag gick till supermarket igen och köpte ägg och vatten. Vi låg sedan i skuggan under cypressen bakom tältet. Nästan alla här har husdjur med sig, hundar, marsvin etc. I tältet bredvid har dom en papegoja som har alla möjliga läten för sig. Vi la oss tidigt, redan klockan nio men blev ofta väckta av tågen och flygplan som landade i närheten.

Torsdag 17/8

Vi sov ända till klockan åtta, åt ägg och skinka till frukost. I Nice hittade vi en bank så vi kunde växla pengar. Åkte sedan till supermarket och handlade. Jag började packa medan Ann-Mari gick till stranden och badade. Klockan halv tre lämnade vi campingen och åkte efter kusten till Monte Carlo och vidare över gränsen och in i Italien.
I San Remo fann vi en camping nära stranden. Vi lagade spagetti och stekt fläsk, vattnet var slut så vi drack O´boy.