Los Angeles

Söndag 10 juli. Jag vaknade klockan 6 och kände mig så äcklad att jag väckte Birgit och sa "Du vi åker härifrån".
Vi packads snabbt och åkte till en restaurang för att äta frukost. Den öppnade inte förrän klockan 7 så vi vandrade runt i centrum. Efter frukosten tog vi en tur tillbaka till Calico för att se mer på spökstaden.

Vi fortsatte highway 15 mot Los Angeles och såg många vackra berg med snö på topparna. I Los Angeles körde vi in i virrvarret av vägar och hittade till Anaheim där Disneyland ligger. Vi fann ett litet billigt motell i samma kvarter som Disneyland men på baksidan. Det ägdes av kineser och dom var förvånade över att vi ville se rummet före vi bestämde oss.

På kvällen åkte vi till Disneylands Entré och tittade. Det kändes konstigt att vara här, en dröm sedan jag var 8 år. Nu var jag tveksam, skulle jag gå in eller låta det vara en dröm. Jag kunde ju bli besviken på Disneyland.

På kvällen när vi lagt oss blev det ett fruktansvärt oväsen. Det lät som om någon kastade sten på taket. Jag gick ut men ingen var där. Då tittade jag upp mot himlen och såg ett jättefyrverkeri över Disneyland.

Måndag 11 juli. Direkt efter frukost körde vi genom hela Los Angeles för att komma till Universal Studios. Där gick vi hela dagen och såg på hur man gjorde filminspelningarna.

Tisdag 12 juli. Vi lämnade bilen till en biluthyrare nära Disneyland då vi inte behöver bilen på några dagar.
Hela dagen tillbringade vi på Disneyland och det var ingen besvikelse - drömmen har gått i uppfyllelse.
En av favoriterna var Piraterna i Karibien.

Att åka Tåget i berget var en verklig upplevelse.

Onsdag 13 juli. Nära vårt motell låg Disneylands hotell och därifrån gick en monorail till Disneys entré. Den gick inte fort men det var roligt att åka den och det gick fortare än att gå. Vi tillbringade hela dagen på Disneyland och såg på paraden.

Snövit

Torsdag 14 juli. På morgonen tog vi buss in till Downtown för att hyra bil. Vi fick leta länge men fick också sett en del av Los Angeles centrum. Vi såg en resebyrå för NWA (North West Airlines) och passade på och fråga om pilotstrejken men den hade kvinnan bakom disken inte hört talas om. Vi frågade då om vi kunde få ändra hemresan.
"Det är väldigt besvärligt att ändra och det har ni inte råd med" sa kvinnan då.
 Vi nöjde oss med svaret och gick ut ur butiken.  Vi fick tag i en bil på Hotel Hilton.
Nu tog vi oss ut ur stan och körde norrut.

Vi körde kusten norrut och passerade Santa Barbara. Vi lämnade kusten och hamnade i Solvang.
Solvang var en Dansk stad där allt gick i danskt mönster utom språket.
Vi tog in på ett motell och fick en Queensize säng.