1  2  3  4  5

Resan till Altenburg i forna Östtyskland 1997

Onsdag 1/10. Tidigt onsdag morgon (05.00) plockades de första deltagarna upp av Grunnebo Buss (Kenneth Heimdahl). Vädret och humöret var på topp. Inger som var en av organisatörerna såg till att alla deltagare från Mellerud och Åmål kom med. Från Bränna och Mellerud gick färden via Dals Rostock, Järbo och Högsäter.

Deltagarna vaknade till ordentligt efter första rasten i Nya Björkäng. Därefter var det sång, musik och gemyt hela vägen till Helsingborg.
Fika på färjan till Helsingör varpå resan gick vidare till Gedser. Därefter vidare till Berlin

Josefin & Kristoffer i bussen

Erland & Marianne hjälper
busschauffören med kartan

Lite mat på färjan

Kristoffer och Marianne fikar också

Therese får något annat.

Det är spännande att se när färjan
lägger till i Rostock

Josefin har somnat i bussen.

Framme vid hotellet i Berlin.

Väl framkomna i Berlin mottogs vi att de trevliga Berlinarna med Volkart i spetsen vid vandrarhemmet. Genrep improviserades i matsalen till övriga gästers och personalens nöje.

Härefter några timmars umgänge med öl, vin, cognac, godis och Berlinare
och det blev en trevlig avslutning på en lång dag.

Torsdag 2/10. Efter en trevlig kväll med en del dansträning, samt därefter samvaro med delar av Berlinlaget började dagen med en tysk frukost på vandrarhemmet.

Därefter satte vi oss i bussen för en kortare sightseeingtur till Alexander Platz. På vägen dit passerade vi bland annat Brandenburger Tor och fortsatte ner för Unten den Linden.

Den galne chauffören, Kenneth, gjorde också en u-sväng med bussen, trots all trafik som kom från alla håll och kanter, med backning och allt tvärsöver vägen, varvid all trafik stoppades i båda riktningarna. Detta var en manöver som en normal människa inte skulle vilja göra med en vanlig personbil. I alla fall inte på en livligt trafikerad gata i Berlin.

När vi väl parkerat vid Alexander Platz, så delade vi på oss, så att en del följde med till det stora varuhuset Kaufhof för att handla, medan vi andra deltog i en guidad fotvandring i det gamla Östberlin.

Vi passerade Köln till vad som ursprungligen var en egen stad på en ö i floden Spree och nu, sedan flera hundra år, var en del av Berlin. Efter denna del av sightseeingturen åkte vi till ”skatteskrapan” och åt mat i en restaurang som låg på åttonde våningen, en lunch som Berlinlaget bjöd på.

Vi fick rejäla portioner.

De berlinska guiderna Giesela och Volkhardt

Tre galanta damer

Efter en timme, när mat och dryck var i allas magar, så fortsatte vi rundturen med att åka ner till Tegel See, där regnet bröt ut. Därför skyndade vi oss tillbaka till bussen, väl åter i denna började regnet på allvar. Volkhardt, vår berlinerguide, förklarade att det var Berlin som grät för att Dalslänningarna skulle åka. Tydligen blev de senare glada av det faktum att vi skulle åka, i och med att regnet slutade och solen tittade fram. När vi sedan passerat de mera exklusiva delarna av Berlin, så lämnade Giesela bussen och hon och Volkhardt avtackades med sång och liten present. Därefter åkte vi mot autobahn för att föst släppa av Volkhardt och sedan fortsätta mot Altenburg.

Giesela och Volkhardt tar farväl innan
 de kliver av bussen.

Sent på kvällen kom vi fram till Altenburg och vi var väntade. Vi skulle bo på ett gammalt slott norr om Altenburg där vi blev bjudna på mat innan vi fick våra rum.

Efter ett par stopp för fika och rast, samt ett antal ofrivilliga stopp p g a trafikstockningar, anlände vi till vandrarhemmet i Altenburg tre timmar försenade. Där bjöds vi på kvällsmat och presenterades för det Altenburgska vännerna.