Dag 1  2  3  4  5  6  7  8

Turkiet 2011

Tisdag 8/11
Vackra dekorationer runt maten vid frukosten.

Birgit och Lars-Eric pratas vid utanför entrén.

Vi åt en stadig frukost och kvart över nio gick vi för att ta bussen till Serik. Vi var osäkra om var bussen stannade så vi frågade. Den stannar här, sa en man på en servering, det är bara att vinka när den kommer.

När vi stod och väntade kom en taxichaufför och vill att vi skulle åka med honom. Vi frågade om priset och fick svaret, 30 € till Belek och tillbaka. Vi till Serik sa vi, men chauffören menade att det var bättre i Belek. Men vi hade bestämt oss, Serik ska vi till.

Problemet var att vi inte hade euro men det fanns ett växlingskontor alldeles intill. Taxichauffören väntade men så kom det några andra som ville ha taxi och chauffören tog hand om dem istället.
Ja, där stod vi men så kom bussen.

Det var mysigt att åka buss då chauffören ofta tutade och vinkade till folk.

För säkerhets skull to jag ett kort av skylten för att komma på rätt buss tillbaka.

Vi fick se mycket intressant från bussen.
Jag gjorde ett vinkande och bussen stannade. Det kostar 10 lira (40 kr), sa busschauffören och vi betalade direkt. Bussresan var en upplevelse och vi åkte in i en liten by där bomullen skördades, packades i säckar och lastades på traktorvagnar.

Busschauffören var känd med alla, tutade, vinkade och pratade. Så kom vi fram till Serik, en helt vanlig stad utan turister och envetna försäljare. Den staden passade oss.

Obs! kläderna som hänger på tork.

Vi var framme i Serik klockan tio och chauffören visade oss var vi skall vänta på bussen tillbaka.

Vi såg vanliga järnaffärer med spadar, ståltråd m.m. på utsidan.

Birgit gick in i en liten gränd och där fann hon en frisersalong.

En man med häst ock kärra.

Frisören bjöd på te medans vi väntade.
 När frisören och en kund där inne fick syn på oss kastade de sig på dörren och ropade in oss.

Vi fick sätta oss att vänta och frisören plockade fram glas och vi blev serverade te.

Kunden före var duktig på engelska och mycket trevlig. Han underhöll oss medan vi väntade med att berätta om Turkiet, dess traditioner och vardagsliv.

När det blev hans tur erbjöd han mig att gå före och undertiden som jag fick min behandling underhöll han Birgit.

Kunden hjälpte också till med att tolka då frisören inte kunde någon engelska.

Först blev jag klippt, sedan rakad, fick armarna masserade och slutligen tog han tag i huvudet och vred till så det krasade i nacken.

Det sista gjorde gott då jag länge haft en stel nacke.

Armmassage.

Så var det dags att betala. Jag höll på att sätta mig när jag hörde priset. Han ville ha 15 lira för allt.

Det är 60 kronor, otroligt billigt. Han fick tjugo lira men jag skämdes senare för att jag inte gav honom mer, det var han värd.

Hela familjen var nöjda med denna upplevelsen.

Gasolflaskor lastas.

Här kan folk lämna in kött för malning till köttfärs.

Centrum i staden.

I bussen tillbaka.

De flesta affärerna var stängda då det firades helgdag i fyra dagar, i dag är sista dagen. En liten klädbutik var öppen och vi köpte jeans där.

Jag köpte två par för tjugo lira per styck, 80 kronor. Klockan tolv var vi vid busshållplatsen och bussen kom efter några minuter.

Det var många som skulle med bussen så den blev nästan full. Vi var tillbaka klockan halv ett.

En moské vid bomullsfälten.
Jonathan och Josefin gick och åt pommes på en liten restaurang,

Birgit och Jag gick till en mataffär och köpte en brödkaka och en burk med bredbar cheddarost som vi tog med till rummet och åt.

Birgit och Josefin gick till stranden och solade medan Jonathan och jag badade bastu.

När jag var färdig kom Birgit och Josefin för att basta. Vi relaxade en stund i några vilstolar innan vi gick upp till rummen.

På kvällen gick vi till ett litet ställe och åt kebab. Det var inte så mysigt där så när maten var uppäten gick vi till rummen och packade.

Vi la oss före klocka nio då vi skall upp tidigt i natt.

Utanför hotellet.

I entréhallen.

Hos hotellets frisör kan man bli fin i håret.