Fjällvandring i Jämtland 1981
1    3  4  5  6

Dimman låg tät över nejden.

Torsdag 3 september.

Vi vaknade klockan sju och utanför var det dimmigt, vi kan inte se något alls. Vi hade tänkt gå in i Norge men blev avrådda då det regnat så mycket så det var för blött. Vi åt frukosten i köket. Välling, bröd, pålägg och de sista äpplena  och gav oss iväg mot Sylarna.

När vi lämnade fjällstationen kom far och son ut i köket för att äta. Redan efter några hundra meter fick vi stanna och ta på oss regnkläder. Vi såg nästan ingenting på grund av dimman men efter en stund klarnade det såpas att vi kunde se tre käppar framåt och några renar ibland.

Det var väldigt blött att gå och jag hade fått skoskav så vi stannade för omplåstring. Bakom oss såg vi far och son komma men det var mycket långt avstånd mellan oss. Vi kom fram till Enkälen som år en raststuga vid halv tolvtiden.

Vi gjorde i ordning maten på vårt trangiakök och just när maten var färdig kom far och son inrusandes i stugan. ”Är ni idrottsmän” skrek far, ”vi har försökt att komma ifatt er hela förmiddan men inte lyckats”.

Dom var mycket trevliga och vi satt och småpratade medan vi åt. Vi åt fiskgryta (gott), smör, bröd, pålägg och chokladdryck. Far och son drack buljong och åt en smörgås.

Far och son.

Far berättade att dom har med två kilo kassler och till det varvar de med snabbmakaroner, potatismospulver och snabbris.

Jag hade fått skoskav.

Tjugo i ett var vi färdiga att gå och då hade redan far och son givit sig iväg. Benen har stelnat till och vi är inte lika pigga som på förmiddagen. I en bäck fyllde vi på vatten och kom snart upp på Endalshöjden.

Det har klarnat upp och regnkläderna tog vi av innan vi åt. Från höjden såg vi Sylarna resa sig framför oss med toppar pudrade av snö och flera glaciärer. Det var en tavla det, som var underbart storslagen att se.

Birgit med Sylmassivet i bakgrunden.

Vi gick ner för Endalshöjden och följde Sylälven och dess forsar. Vi kom fram till raststugan ”Sylarna” vid halv fyratiden.

Där åt vi sparrissoppa, smör o bröd med marmelad och tog fram våra godispåsar. Strax efter fyra gick vi vidare mot Sylarna och var framme vid Sylstationen tjugo i fem.

Ruinerna efter den gamla fjällstationen
som brunnit ner.

Vi såg oss omkring i omgivningen runt fjällstationen, skrev kort åt nyponsoppa med skorpor och packade om för inför kommande vandring. Vi tänker lämna kvar en del av packningen när vi går till Helags. Klockan halv elva la vi oss för att sova.