Fjällvandring i Jämtland 1981
1  2    4  5  6

Nu är vi klara för avgång med lätt packning.

Fredag 4 september.

Vaknade klockan sju, åt smörgås med marmelad, müsli och mjölk. Kvart i nio var vi färdiga att ge oss iväg mot Helags.

Vi gick upp mellan Fruntimmersklumpen och Herrklumpen.. Vi kom inte så högt som molnen men Sylarna gick inte att se, de var dolda av molnen. Efter en stund klarnade det upp så vi kunde se Sylarna bakom oss. Strax innan vi kom till raststugan kom far och son ifatt oss.

Far och son kom ifatt oss

Vi var framme vid raststugan tjugo över elva. Maten vi åt i dag var dillkött och chokladmjölk. Strax efter halv ett fortsatte vi vandringen, då hade redan far och son dragit iväg i sin snabba takt.

Ungefär två kilometer innan Helags fjällstation rastade vi och åt champinjonsoppa, askorbinsyrevatten och knäckebröd.

Vi mötte två trevliga vandrare med hund.
Godispåsarna kom fram och dom mumsade vi på när vi gick sista sträckan. Nu gick det bra att gå och vi var framme vid fjällstationen klockan tio i fem.

Vi fick var sin bädd i ett stort logement bredvid far och son. Vi åt blåbärssoppa med skorpor, pansarkex och resten av osten.

Helags fjällstation

Glaciären på Helags
Klockan sju gav vi oss av mot Helags glacier utan packning. Det var mycket längre än vi trodde, stenigt och brant och för varje ås vi kom över så trodde vi att vi var framme. Men det var vi inte, det kom ås på ås.

Många hade lagt ut stenar som bildade namn eller ort.

Utsikten var sagolikt vacker och på en plan sandbädd hade tidigare besökare lagt stenar som bildade namn, ord eller figurer. Vi kom fram till glaciären klockan åtta, skam den som ger sig. Vi tog några kort på varandra och gav oss raskt utför igen då det börjat skymma.

Det var svårt att hitta stigen ibland då det var så mörkt och jobbigt att gå utför. Som riktmärke hade vi lampan på fjällstationen som vi kunde gå efter.

Kvart i nio var vi tillbaka i stugan. Då var alla oroliga för oss och hade funderat på att söka efter oss. Vi la oss kvart i tio, far och son spelade kort i skenet av ett stearinljus, någon el fanns inte i stugorna.