Birgit på Carlifonia

Oj, va många fula fiskar det finns på "California"

På ”Tom Sawyers ö”

På "California"

På Disneyland

Torsdag 17 juli

Vaknade klockan 6.30, duschade, åt frukost och tog det lugnt. Vi tänkte att: hinner vi bussen så gör vi det. Vi bokade guidad tur till Universal Studios och Hollywood, bokade buss till flygplatsen och fick bekräftat flyget till Seattle. Bussen missade vi så vi gick till Disney.

Vi delade på oss så att Jonathan och jag började med att åka Matterhorn två gånger. Träffades sedan vid utgången från ”piraterna i Karibien”. Vi åkte några grejer gemensamt och gick sedan över till ”Carlifonia”. Det var inte alls likt Disney, det var mycket modernare. Det första vi åkte var något alldeles speciellt. Barnen tvekade och vill inte åka men sedan var dom överförtjusta.

Det var en bio där man satt i stolar högt upp med benen dinglande och filmduken var som insidan på en boll och vi flög över olika vyer. Vi gick sedan och åt (baguetter). Vi hade tänkt åka Kållerado men när vi såg ett vattenfall som båtarna gick utför vågade ingen av oss. Vi åkte ”flygattraktionen” en gång till och gick tillbaka till Disney.

Efter att ha besökt ”Tom Sawyers ö” delade vi på oss och Jonathan och jag åkt ”tåget i berget” och ”Star Tours”. Jonathan köpte 2 juldekorationer och jag en pins (8.80$ + tax) innan vi åkte hem. På väg ut gick vi in på en teater och såg Lincons historia. Vi fick ha trådlösa hörlurar på oss och ljudeffekterna var fantastiska, som avslutning höll Abraham Lincon ett tal. Det var en konstgjord president.

Kvart över 19 var vi vid busstationen och väntade men ingen buss kom. 19.50 gick vi hemåt. Jonathan fick ett jubileumsmärke med nål på baksidan. Vi visste inte att i dag var det 48 år sedan ”Disney Park” öppnade. Märket fick han av en man som gav det spontant till honom. Vi var hemma 20.15 och var mycket trötta.

Birgit och jag gick till närmaste bensinstation och köpte vatten. Sedan gick vi till det mexikanska supermarket och köpte bröd och cookies. Jo, när vi var på California var vi på bio efter att vi ätit och såg en fin film om Californiens historia. Efter att ha ätit kvällsmat la vi oss klockan 22.30. Vaknade på natten och var kokhet, tog en halv sömntablett och sov gott till 6.30.