1968 köpte jag min Volvo P1800s som var ett år begagnad.
Den var en 1967:a med kromade ekerfälgar och Bahco motor
& kupévärmare som gick på bensin och hade en timer i
kupén.
Det härligaste var när vi varit på dans och kom ut
till bilen. Då stod den där med renar rutor och varm
kupé. Termostaten var det fel på så det var verkligen
hett i bilen. Det imponerade på tjejer när andra
skrapade rutor och vi satte oss i en varm bil.
Ingvar tyckte också att det var bra att kunna imponera
på tjejer så en lördag....
Anders, Ingvar och jag skulle åka till Boråsparken och
denna gången var det Ingvars tur att köra. När vi var
framme och parkerat tog Ingvar fram en stor plåttunna ur
bagagen. Den var cirka 30 cm i diameter och cirka 50 cm
hög.
"Den har jag köpt på försvarets
överskottsförsäljning", berättade han.
Det är en
katalysatorbrännare och går på bensin.
Ingvar ställde den på marken, skruvade av locket och
tände på. Det blev en liten låga som han sedan släckte.
Den skall bara glöda, berättade han.
Tunnan hamnade på golvet på förarsidan i bilen, en
gammal Saab 96 med tvåtaktsmotor.
När dansen var slut klockan 1 på natten hade vi med
oss var var tjej plus en tjej som var kompis med en av
tjejerna. det var det kallt och när vi kom till bilen
var det frost på alla rutor.
Nej, Inte alla. Framrutan på Saaben var inte helt
igenfrusen. Ovanför ratten hade det tinat så att det var
en frostfri öppning på cirka 10 cm. Resten var fruset.
Ingvar tog ut katalysatorn och försökte få av locket
till den men lyckades inte. Han vågade inte låta den stå
i bagagen då det var risk för att den skulle välta och
ta eld.
Tunnan fick stå på golvet i baksätet och Ingvar
envisades med att hans tjej skulle sitta bra. Det blev
så att han och hans tjej satt fram och vi andra fem satt
i baksätet och gjorde allt för att inte bränna oss på
tunnan men det gick allt några nylonstrumpor.
Det var enda gången brännaren kom med, den imponerade inte
på tjejer.
|