< mitt 60-tal
Startsida  


Mopeden


LYX-mopeden på modet !   
Den är överlägset elegant i linjerna, med precision i varje detalj. Framgaffeln har oljedämpad teleskopfjädring. 
Bakhjulsfjädringen fulländar körkomforten. Hastighetsmätare och bromsljus är inbyggda. Fälgarna är elegant förkromade. Motorn är den helvassa 2-växlade Husqvarna-motorn med fotväxel. 
 


Jag var i många år bestämd på att jag inte skulle ha någon moped .
Men... när jag närmade mig 15-årsdagen så ändrade jag mig.

Jag har alltid varit Crescentfantast så givetvis skulle det vara en Crescent. Jag läste i broschyrer om en fin Crescent som nästan såg ut som en motorcykel, svart och vit med kickstart i stället för pedaler.

Men det blev inte någon sådan.
 Det blev en Husqvarna som var grå med s.k. flinta-motor.


Det typiska utseendet på motorn var att den var femkantig och cylinderflänsarna var fyrkantiga.
 



Crescent - drömmopeden
2-växlad Sacks med kick och fotväxel. "Liggande" kromad tank, större än tidigare år och med inskålning på sidorna. Förkromade skenor, kromstag över framskärm. Bottenlänksfjädring fram och och gummiupphängning bak. Ny inbyggd baklykta med bromsljus och "raketmotor" utseende. Reglerbart lyse.

 


Det var mycket populärt att byta ut det fasta munstycket mot ett ställbart. Då kunde man reglera bensinblandningen under körning. Nackdelen var att man satt dubbelvikt med ena handen vid förgasaren.