|
Nästa stopp var i Beaumaris, en stad som rankats som den finaste i Wales men,
det var en turistfälla. Vi parkerade på en stor plan utanför
stadskärnan och gick in i staden. Där köpte vi var vår glass och
åkte sedan vidare till en stad med Wales längsta ortsnamn. Det blev
bara ett kort stopp för att fota skyltarna med namnet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu tog vi sikte på en fyr i nordvästra hörnet av Wales. Delvis körde
vi på motorvägar men också på medelstora vägar som var mycket
krokiga. Vi stannade och tog av suffletterna då det slutat att
regna. |
|
|
Sista biten gick färden på en mycket smal väg där det stundtals inte
gick att mötas. Det var en fantastisk utsikt över fyren med branta
stup ner i vattnet. Överallt på klipporna fanns det massor av fåglar
som skriade. Valter, Birgit och jag gick en gångväg ned mot fyren
men inte ända ned. Klockan hade hunnit bli fem så vi valde att ta
snabbaste vägen tillbaka. |
|
Vägen ned till utkiksplatsen |
|
En ljuvlig utsikt över Sout Stack
Lighthouse |
Trappan ned till fyren |
|
|
|
|
|
Snowdonia Mountain Railway |
Llanberis station |
|
|
Vi åt god mat på ett hotell i Betws-y-code. |
Efter maten gick vi tillbaka till bilarna. |
Vi kom till Llanberis station där
tåget utgick upp till Snowdon men där var allting stängt. Nu började
det regna så suffletterna åkte på. Färden gick upp genom ett pass
genom Snowdonia med mycket karg natur. På andra sidan passet kom vi
till en liten stad där vi parkerade för att sedan gå och äta. Vi
fann ett hotell där vi åt. |
|
|
Vårt sovrum på första våningen |
Klockan närmade sig nio så vi tog raka
vägen till vårt B&B där vi samlades på Valter & Tomas rum för att
planera morgondagen. Valter bokade boende för kommande natt och försökte
att boka biltåget under Engelska Kanalen. Valter & Tomas bil gick bra
att boka men inte vår, reg-numret godkändes inte. När Valter provade med
att kryssa i att vår bil var en motorcykel gick det bra. Vi åker
tydligen inte Caterham utan BSA. Valter mejlade till bolaget så nu får
vi vänta på svar. Klockan 11 la vi oss. |
|
|
|
|
|
|