Tisdag 4/7

Måndag Utresa    Tisdag Tyskland/Holland     Onsdag  Holland      Torsdag Yorkshire     Fredag   Hull Donington      Lördag Donington Park
Söndag
Donington park      Måndag Mot Wales     Tisdag Norra Wales    Onsdag Wales      Torsdag Wales/England     Fredag Södra England
     Lördag Tågtunneln     Söndag Frankrike/Belgien     Måndag Holland/Tyskland    Tisdag Sverige

60 YEARS OF THE 7
Halv åtta blev vi väckta av högtalaren so skrek ”God morgon”. Vi träffade Tomas och Valter i matsalen för frukostbuffén och åt gemensamt.
K
lockan nio var båten i Kiel och vi körde av.
Det var ingen passkontroll utan vi gav oss iväg ut från hamnområdet. Vid första korsningen fick vi rött ljus så vi fick stanna. Valter som var före oss hade haft grönt och körde vidare. Vi försökte att köra ifatt och vid en stor korsning där jag misstänkte att vi skulle ha svängt såg vi Valter och Tomas gula Seven stå och vänta.
Då det var för sent att svänga, fortsatte vi en bit fram innan vi kunde vända

Startklara

Kön till färjan över Elbe
Vi tog nu följe och körde smågator ut ur Kiel. Tomas valde mindre vägar och vi körde bland annat på en liten, liten väg där det var omöjligt att mötas. Det var kul att se den Tyska landsbygden och slippa Autobahn. Vi passerade stora bokskogar som var mycket vackra. Inte visste vi att det var så vackert i nordtyskland.
När vi kom fram till färjan över Elbe var det lång kö där vi fick vänta en liten stund.
Den första färjan kom vi inte med men hamnade långt fram i kön och nästa färja kom ganska snabbt. Färden över Elbe tog 25 minuter och färjan gick mycket snabbt. Under färden kom en stor svallvåg och sköljde över fören och en bra bit in på färjan och över de främsta bilarna. En motorcyklist som stod längst fram blev helt översköld.  Våra bilar fick också en dusch så vi fick torka framrutorna innan vi körde av.

I parkeringsgaraget
Färden gick på mindre vägar till Bremerhaven där vi parkerade i ett parkeringsgarage nära gamla hamnen.  I hamnen fanns många gamla båtar och en stor u-båt. Vi gick till ett köpcentrum som vi passerade ganska raskt och kom ut vid storkyrkan. Magarna sög efter lite mat så vi gick längs en gågata tills vi kom till ett, som vi tyckte, lämpligt ställe att äta.

Storkyrkan

Vi åt på en uteservering

(klicka på bilden för att komma in i u-båten)
På väg tillbaka köpte vi glass i köpcentret som vi åt på väg till u-båten. U-båten var uppställd som ett museum där man kunde gå igenom det och det var mycket intressant. Vi lämnade Bremerhaven och fortsatte på motorväg men svängde snart av.
På en bensinstation precis innanför gränsen till Holland
När vi svängde började vår bil att hacka. Troligtvis var det låg nivå i bensintanken och när vi svängde så sög motorn luft. På en bensinstation precis innanför gränsen till Holland tankade vi och jag fick på 30 liter. Birgit passade på att tvätta av saltet från bilen som blev av stänket på färjan.
Till en början blev det motorväg men sedan valde Tomas och Valter att köra mindre vägar. Efter ett tag kom vi till en liten, liten väg med så dålig asfalt att det liknade mer en grusväg. Vägen gick mellan stora potatisodlingar som var full av vita potatisblommor. Efter att ha skumpat på den dåliga asfalten en bra stund, tog vägen plötsligt slut vid en grind.  Som tur var gick det att vända där så vi slapp att backa tillbaka.
Framme vid hotell Postillion
Ut på bättre vägar och snart var vi i Haren där vi bokat rum på hotell Postilllion. Vi fick rum 207 och Valter och Tomas fick rummet under oss, 107. Vi packade ur bilarna och gick sedan till matsalen för att äta.
Jag hade bestämt mig för att inte äta så mycket så jag tog en sandwich. Till min förvåning var det tre brödskivor med skinka och tre stekta ägg på. Till maten drack vi weissbier till maten utom Birgit som drack Cola. Klockan hann bli 11 innan vi kom i säng.

Utsikt från vårt fönster

En modern radio på rummet