Onsdag 5/7

Måndag Utresa    Tisdag Tyskland/Holland     Onsdag  Holland      Torsdag Yorkshire     Fredag   Hull Donington      Lördag Donington Park
Söndag
Donington park      Måndag Mot Wales     Tisdag Norra Wales    Onsdag Wales      Torsdag Wales/England     Fredag Södra England
     Lördag Tågtunneln     Söndag Frankrike/Belgien     Måndag Holland/Tyskland    Tisdag Sverige

60 YEARS OF THE 7

Utcheckning från hotellet

Valter och Tomas packar bilen
Trots sängar som knarrat var vi utsövda när mobilen väckte oss 20 över sju. Vi hade stämt träff med Valter och Tomas i matsalen klockan åtta.
Efter en god frukost packade vi det sista och gav oss iväg klockan nio. Det hade småregnat men nu höll det upp så vi kunde köra öppet.

Först motorväg och sedan småvägar. Vi körde igenom ett samhälle där alla husen låg på högra sidan av vägen. Vägen gick på en vall och på vänstra sidan var marken mycket lägre.
Efter samhället svängde vi till höger och över en färist. Här var det många får som gick, låg och stod på vägen och många låg vid vägkanten.

Vi parkerade vid en stor vall
Vi parkerade och gick upp på en stor vall som vätte mot havet. Nu var det lågvatten så havet var långt borta men vi kunde skymta öar ute på havet.
Vi fortsatte vår bilfärd på en liten väg längs vallen och det gälle att ta det försiktigt då det gick får på och vid vägen.
Nu siktade vi in oss på den stora vallen där vägen är motorväg. Vi kom snabbt ut på vallen och hade vatten på båda sidor av oss. Valter svängde av vid en avfart där det fanns en bensinstation men det var inte dit han hade tänkt sig. Där var det en grupp vägarbetare som visade stort intresse för våra bilar. Vi körde vidare på vallen till nästa avfart, den som Valter hade tänkt sig. Nu är vi mitt på vallen och här finn ett torn som vi gick upp i och såg på utsikten. Vi köpte var vår glass och gick sedan till bilarna för att fortsätta resan på vallen.

Fiskebåt på insidan av vallen

Uppe i tornet

Vi parkerade vid kyrkan
 I slutet av vallen fann vi en liten mysig stad där vi parkerade vid kyrkan. Nu var vi hungriga och gick genom centrum för att hitta någonstans som vi kunde äta.
Vid torget fann vi en restaurang där vi åt.

Vid torget fann vi en restaurang där vi åt

I kassan på snabbköpet
På väg tillbaka till bilarna gick vi in i ett snabbköp, jag köpte två holländska öl och Birgit köpte en ask med fyra glassar i till ett mycket bra pris och som var mycket god. Vi körde sakta ut genom staden med sikte på Den Haag. Solen sken starkt och när jag såg mig i spegeln så jag att jag blivit grisskär i ansiktet.

När vi närmade oss Den Haag valde vi motorvägen men vi hade inte kört långt förrän det blev kö. Stundtals stod vi helt stilla och stundtals körde vi sakta. Kön rörde sig några meter fram, stilla, några meter fram, stilla. Det enda som gick fort var tiden och vi hade ju en färja att passa. Efter en dryg timma i kö passade Valter på att svänga av vid en korsning och vi körde genom Den Haag. Här var inte lika mycket bilar och vi kom i alla fall fram.

Det var även köer här men inte så illa som på den större vägen. Vi läste på en skylt att det var 1,6 km till motorvägen och nu gick kön sakta. Tio över sju kom vi till motorvägen och hade drygt fyra mil kvar till Rotterdam. Sista incheckning på färjan var halv åtta så nu gick det undan. Valter friskade på rejält och vi hängde på, som tur var så var det ingen trafik på motorvägen.

Åtta minuter över halv åtta checkade vi in och vi var de sista bilarna som körde ombord men det var några motorcyklister som kom samtidigt. Birgit och jag fick hytt på däck åtta, Tomas och Valter fick sin hytt på däck tio.

Tio över åtta stängdes portarna till bildäcken men färjan skulle inte gå förrän klockan nio. Halv nio gick vi till matsalen på däck åtta tillsammans med Tomas och Valter.

Underhållning på båten
Efter en god buffé gick vi proppmätta upp på soldäcket längst bak på färjan. Där såg vi en mycket fin solnedgång.
Kvällen avslutades med att vi satt och tjötade i Valter och Tomas hytt till klockan halv elva, engelsk tid.