Lördag 17 augusti



2  3  4  5  6  7  8  9  10  11 12  13
 

Kvart över två skuttade vi ur sängarna, klädde oss och tjugo i tre var vi i bilen på väg mot Landvetter.

Det småregnade och var svart ute. Stundtals öppnades himlen och regnet öste ned. Då kunde jag inte hålla nån högre fart utan måste sänka hastigheten till 70 för att kunna se vägen och inte vattenplana i allt vattnet.

Det tog exakt två timmar till parkeringen i Härryda. Där fick vi vänta i en kvaart innan de öppnade. Vi var på Landvetter strax efter fem och checkade in på Berlin Air. Där var ingen kö så det gick fort med incheckningen.
 


Vi åt vår medhavda frukost innan vi gick igenom pass- och säkerhetskontroll.

Planet startade lite före utsatt tid och
 det tog en dryg timma till Berlin.

Vi flög med BerlinAir
 Här skulle vi snabbt byta plan men det var inte så enkelt. Vi skulle till gate 86 men hittade inga gate över 60.

Vi fick fråga oss fram vid flera tillfällen innan vi förstod att vi måste gå till exit och ut för att komma till en annan byggnad.

 Där var det ny pass- säkerhetskontroll. Alla fickor skulle tömmas och även livremmen skulle av. Samtidigt var det bråttom då vi var sena. Vi var de sista som bordade planet och vi gav oss av före avgångstid.
 


En lång promenad på flygplatsen i Bukarest.

Bukarest flygplats.

 
Det tog två timmar till Bukarest och där skulle vi checka in för nya boardingcard. Det var svårt att hitta så vi frågade oss fram.

Tarom var i en angränsande hall men vi kunde gå inomhus för att komma dit. Vi frågade på Tarom information och blev hänvisade till rätt incheckning där vi kunde gå fram direkt utan att stå i kö.


Herrtoalett.
  Nya boardingcard, ny passkontroll och ny säkerhetskontroll där fickorna tömdes och livremmen av igen.

En kort väntan och sen buss till flygplanet som var propellerdrivet. Både vid start och landning var det stor turbulens och det gungade rejält.

 

I väntan på att få flyga med inrikesflyget.

Vi landade i Cluj (uttalas Klusch) tio över två och gick direkt till väskutlämningen. Där fick vi vänta en stund på att bandet skulle börja gå och väskorna komma.

Väskorna kom men inte våra. Vi väntade tills bandet stannat, då förstod vi att våra väskor inte var med. Nu fick vi fråga oss fram så vi kom till flygbolagets informationsdisk där vi anmälde våra väskor saknade.

Det tog en stund då vi måste beskriva väskornas utseende och färg. De lovade att köra väskorna till oss när de kom till rätta så de fick adresserna till de två första hotellen och Josefins mobilnummer.


Det var en skakig start.
 

Vy över Rumänien.

Vi gjorde en anmälan om förlorade väskor.
Vi hittade biluthyrningsfirman men där var det problem, också.

 Intyget om bokning och betalning av bilhyran saknades. Det skulle ha sänts till oss via e-post men vi hade inget fått.

 Uthyraren lyckades få fram det på hans dator och skrev ut det. Bilen vi skulle ha haft var trasig men vi fick en större bil med 4WD och bra frigång.


Biluthyrarens kontor.
 
Så kom överraskningen, uthyraren ville ha en deposition på 1200 € låsta på vårt kreditkort,
Cirka 10 000 kronor.

Det hade vi inte räknat med men som tur var så hade vi pengar på korten så det löste sig.


Det var en stor bil med fyrhjulsdrift.

Vi får tips om hur vi skall köra.
Bliuthyraren följde oss ut till bilen och vi kollade upp den så det inga skador fanns.

Eftersom Josefins vägatlas över Rumänien fanns i bagaget så hade vi ingen vägkarta att köra efter. Biluthyraren var hygglig och gav oss en bilkarta över Rumänien och en över Bukarest.

Vi påpekade att ett säkerhetsbälte bak inte fungerade men det kunde han inget göra åt.


Bilen var en Dacia tillverkad i Rumänien, sexväxlad med mycket låg etta och gick på diesel.
Vi tog oss ut på väg E60 genom Cluj strax före fyra. I Cluj fanns det elledningar över allt och det hängde i stora trassel.
 
 


Vi landade i Cluj och körde västerut till Valea Draganului