2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
|
Kvart
över två skuttade vi ur sängarna, klädde oss
och tjugo i tre var vi i bilen på väg mot
Landvetter.
Det
småregnade och var svart ute. Stundtals
öppnades himlen och regnet öste ned. Då
kunde jag inte hålla nån högre fart utan
måste sänka hastigheten till 70 för att
kunna se vägen och inte vattenplana i allt
vattnet. |
Det tog exakt
två timmar till parkeringen i Härryda. Där
fick vi vänta i en kvaart innan de öppnade.
Vi var på Landvetter strax efter fem och
checkade in på Berlin Air. Där var ingen kö
så det gick fort med incheckningen.
|
Vi åt vår medhavda frukost innan vi gick
igenom pass- och säkerhetskontroll. |
|
Planet startade lite före utsatt tid och
det tog en dryg timma till Berlin. |
Vi flög
med BerlinAir |
Här
skulle vi snabbt byta plan men det var inte
så enkelt. Vi skulle till gate 86 men
hittade inga gate över 60.
Vi fick fråga
oss fram vid flera tillfällen innan vi
förstod att vi måste gå till exit och ut för
att komma till en annan byggnad.
Där
var det ny pass- säkerhetskontroll. Alla
fickor skulle tömmas och även livremmen
skulle av. Samtidigt var det bråttom då vi
var sena. Vi var de sista som bordade planet
och vi gav oss av före avgångstid.
|
En lång promenad på
flygplatsen i Bukarest. |
Bukarest flygplats.
|
Det tog
två timmar till Bukarest och där skulle vi
checka in för nya boardingcard. Det var
svårt att hitta så vi frågade oss fram.
Tarom var
i en angränsande hall men vi kunde gå
inomhus för att komma dit. Vi frågade på
Tarom information och blev hänvisade till
rätt incheckning där vi kunde gå fram direkt
utan att stå i kö. |
Herrtoalett. |
|
Nya
boardingcard, ny passkontroll och ny
säkerhetskontroll där fickorna tömdes och
livremmen av igen.
En kort
väntan och sen buss till flygplanet som var
propellerdrivet. Både vid start och landning
var det stor turbulens och det gungade
rejält.
|
I väntan på att få flyga med inrikesflyget. |
Vi landade
i Cluj
(uttalas Klusch)
tio över två och gick direkt till
väskutlämningen. Där fick vi vänta en stund
på att bandet skulle börja gå och väskorna
komma.
Väskorna kom men inte våra. Vi väntade tills
bandet stannat, då förstod vi att våra
väskor inte var med. Nu fick vi fråga oss
fram så vi kom till flygbolagets
informationsdisk där vi anmälde våra väskor
saknade.
Det tog
en stund då vi måste beskriva väskornas
utseende och färg. De lovade att köra
väskorna till oss när de kom till rätta så
de fick adresserna till de två första
hotellen och Josefins mobilnummer. |
Det var en skakig start.
|
Vy över Rumänien. |
Vi
gjorde en anmälan om förlorade väskor. |
Vi hittade
biluthyrningsfirman men där var det problem,
också.
Intyget
om bokning och betalning av bilhyran
saknades. Det skulle ha sänts till oss via
e-post men vi hade inget fått.
Uthyraren
lyckades få fram det på hans dator och skrev
ut det. Bilen vi skulle ha haft var trasig
men vi fick en större bil med 4WD och bra
frigång. |
Biluthyrarens kontor.
|
Så kom
överraskningen, uthyraren ville ha en
deposition på 1200 € låsta på vårt
kreditkort,
Cirka 10 000 kronor.
Det hade
vi inte räknat med men som tur var så hade
vi pengar på korten så det löste sig. |
Det var en stor bil
med fyrhjulsdrift. |
Vi får tips om hur vi skall köra. |
Bliuthyraren
följde oss ut till bilen och vi kollade upp
den så det inga skador fanns.
Eftersom Josefins vägatlas över Rumänien
fanns i bagaget så hade vi ingen vägkarta
att köra efter. Biluthyraren var hygglig och
gav oss en bilkarta över Rumänien och en
över Bukarest.
Vi
påpekade att ett säkerhetsbälte bak inte
fungerade men det kunde han inget göra åt.
|
Bilen var en Dacia tillverkad i Rumänien,
sexväxlad med mycket låg etta och gick på
diesel. |
Vi tog oss
ut på väg E60 genom Cluj strax före fyra. I
Cluj fanns det elledningar över allt och det
hängde i stora trassel. |
|
|
|
|
|