Söndag 18 augusti

1  2  3  4  5    7  8  9  10  11 12  13

Efterkyrkbesöket fick vi även gå in i ett äldre hus som var som ett museum.

Ett äldre par visade oss runt i huset och förklarade vad sakerna användes till.

Hagi provar en väst

Catalinas och Hagi bröllopsfoto.

Strax före fyra gav vi oss av mot ….. Vägen dit var asfalterad men så guppig att det inte gick köra fortare än femtio.

Jonathan körde de första två timmarna då Hagi hade bjudit på snapsar.

….. hade också tappat upp hembränd äppelsprit på en pet-flaska som vi fick med oss tillsammans med någon flaska med bär i sprit som de också gjort själva samt hallonsaft och sylt.

Samlingstavla med många skyltar.

Stopptecken för järnväg.

Jag tog över och körde vidare och vid flera tillfällen gick det koflockar på vägen så vi fick köra sakta
men bilen blev nedskvätt av koskit.

Josefin hade åkt med en färja förra året och ville visa oss den. I en lång vänsterkurva gick en liten sandbacke upp till höger och dit skulle vi åka. Vägen gick brant uppför över en nedlagd järnväg och ned på andra sidan och vi körde på en liten sandväg i kanten på ett gärde. Tyvärr körde inte färjan nu på kvällen så vi fick vända.

Nu fick vi köra tillbaka och tog sikte på Baia Mare. Det var fortfarande många kor på vägen som skulle hem till sitt.
 Korna visste precis var de bodde så när de kom till sin grind så svängde de in där.
Oftast var det bara en ko som vek av på varje ställe.

Vid åttatiden på kvällen var vi framme i Baia Mare och hotellet var lätt att hitta med hjälp av GPS:en.

Vi checkade in och frågade samtidigt om våra väskor, inga väskor. Flickan i receptionen ringde flygplatsen men de vill nu ha en beskrivning på innehållet. Nu tror vi inte att vi kommer att få tillbaka väskorna under resans gång. Vi gick upp till våra rum som var mycket fina. Birgits och mitt hade dubbelsäng, Jonathans och Josefins hade två enkelsängar.

Vi tog en promenad och letade efter något matställe och fann ett enkelt där vi åt pizza. På väg tillbaka hörde vi cikadornas läten. Vi la oss innan elva.